Beginnersgids contentkalender maken voor je hele blogstrategie

In deze blogpost neem ik je bij de hand om zelf een contentkalender te maken voor alle blogs die jij voor je bedrijf zult gaan schrijven. En het fijnste is: het is niet moeilijk! Je moet er alleen wel ‘even’ aan beginnen en doorzetten 😉

Wat is een contentkalender?

Een belangrijke eerste vraag voor het maken van die handige en vooral overzichtelijke en werkbare contentkalender voor je blog: wat is het eigenlijk?

Een contentkalender is een datumgericht overzicht voor alle blogposts die je wilt gaan publiceren. Het geeft structuur aan het bedenken van blogposts, het schrijven ervan en het daadwerkelijk publiceren.

In je blog contentkalender staan alleen de punten die nodig zijn om efficiënt te werken; alle achtergrondinformatie sla je op een andere plek op.

Contentkalender maken voor je blog op een prikbord

Waarom wil je een contentkalender voor je blogs?

Een volgende belangrijke vraag is: waarom wil je die moeite doen?

Dat is om deze reden, meestal:

Hoe vaak is het jou al overkomen dat je dacht ‘vanmiddag ga ik beginnen aan het schrijven van mijn volgende blogpost!’ Om je vervolgens drie dagen later ineens te beseffen…dat het er nooit van gekomen is.  

Met alle andere (en misschien voor jou wel leukere) werkzaamheden voor je bedrijf schieten sommige taken (zoals bloggen) er simpelweg bij in.

Zeker wanneer je niet iets van een planning of takenlijst hebt die je erop wijst dat je dit nog moet doen.

Daarom wil je een blog contentkalender gaan opzetten. Liefst vandaag nog 😉

In deze kalender vul je, realistisch, in wanneer je welke blog gaat publiceren. Hierdoor weet je meteen ook wanneer je daar dan aan moet werken, om je deadline te halen.

Zie het als je eigen stokje achter de deur 😉

Morgen ga ik echt die blog schrijven: waar of niet waar?

Hoe maak je een handige contentkalender?

Ah, het leuke werk! Het daadwerkelijk maken van je contentkalender 🙂

Maar voor je de kalender echt gaat opzetten, is het verstandig om over een paar dingen na te denken! 
Met deze punten voorkom je dat je onnodig werk verricht (zonde van je tijd!) en krijg je zelf een heldere focus op je blog.

Voorbereidingen

Voor je aan de slag gaat, is het verstandig om over je blogstrategie na te denken! Daarvoor beantwoord je eerst de volgende vragen:

  • Waarom wil je blogs gaan schrijven?
    Oftewel: wat wil je dat je blogposts voor jouw bedrijf gaan doen? Wat zijn je doelstellingen?
  • Voor wie ga je blogs schrijven?
    En nee, dat is niet voor jezelf 😉
    Welke klanten, bestaande en potentiële, wil je veroveren met je hoorn des overvloeds aan kennis en ervaring?
    Wie is je doelgroep?
  • Hoe vaak wil je bloggen?
    De frequentie waarmee je nieuwe blogs de digitale wereld in wilt sturen, wordt medebepaald door de tijd die jij er realistisch gezien aan kunt besteden én aan je doelstellingen.
    Eens per week, twee weken of maand? Voor de duur van deze contentkalender leg je je hieraan vast!
  • Voor welke periode ga je plannen?
    Hoeveel weken of maanden gaat je blog contentkalender beslaan?
    Ben je helemaal een newbie in de blogwereld en/of de contentkalenderwereld? Neem dan eerst een kortere periode om in te plannen; bijsturen is dan makkelijker en je kunt oefenen met hoe jouw contentkalender het beste voor jou gaat werken.

Tools & apps

Om je blog contentkalender te maken, kun je verschillende tools of apps gebruiken:

  • Excel: voor de meeste computergebruikers een heel bekende en vertrouwde app.
  • Trello: heeft een gratis, voldoende uitgebreide versie, is snel op te zetten en het is heel intuïtief in gebruik.
  • Notion: heeft een grote bibliotheek aan sjablonen die je hiervoor kunt gebruiken. (Ik heb met Notion zelf nog geen ervaring; ik heb pas in oktober 2023 een account gemaakt en ben nu aan het leren.)
  • Op papier: met een simpele (ouderwetse, doch zeer betrouwbare!) agenda. Agenda’s kun je gebonden krijgen maar ook als bureauplanner. Hierop kun je werken met post-its, gekleurde pennen of potlood.

Online is er een enorme keus aan apps en tools te vinden om een goede contentkalender te maken.
Mijn advies is om eerst te oefenen met een tool die je al hebt en kent (zoals Excel) of een gratis app die snelle leercurve heeft zoals Trello.

Wie werken er allemaal mee?

Ben je een solopreneur of werk je met een team aan je blogs?

Ieder lid van het team kun je een eigen kleur geven; dit geeft in één oogopslag een overzicht van wie iets moet doen in de kalender.

Iedereen krijgt zijn of haar eigen taken in de contentkalender. Dit zet je hier duidelijk neer, door gebruik te maken van de kleuren en eventueel steekwoorden (blog schrijven, afbeeldingen maken, enzovoorts).

TIP:

In Trello kun je werken met omslagen voor de kaarten en gekleurde labels. Lekker opvallend en meteen overzichtelijk!

De opbouw van je contentkalender

Contentkalender maken voor je blog in Excel

Er zijn een aantal ‘vaste’ kolommen die je wilt gebruiken wanneer je je blog contentkalender opbouwt. Het zijn de basics waar je rekening mee moet houden en die voor elke blog hetzelfde zijn, namelijk:

  1. (Werk)titel
  2. Schrijver
  3. Categorie
  4. Deadline
  5. URL

EXCEL:
In Excel komen deze termen allemaal naast elkaar bovenaan te staan; per kolom een taak.
Daaronder vul je per blogpost(idee) elke rij in.

Geef de vakjes kleuren om een verdeling te maken per schrijver en categorie bijvoorbeeld.
Is de blog gepubliceerd, dan kun je ook *TIP* de url achter de juiste blogpost plakken. Ontzettend handig voor het intern linken van je blogs!

TRELLO:
In Trello maak je eerst rijen aan voor de periode die je gaat plannen. Bijvoorbeeld voor een jaar: elke maand is een rij.

In elke rij plaats je per blogpost(idee) een kaart. Elke kaart kun je aanpassen zoals het voor jou/jullie handig, overzichtelijk en vooral inspirerend werkt.

Een groot voordeel van Trello is dat je kunt samenwerken met anderen. Je kunt per bord een link delen en dan ben je altijd realtime op de hoogte van taken, updates en nieuwe kaarten.

Wil je Trello uitproberen? Lees dan eerst mijn blog over het maken van je contentkalender in Trello.

Contentkalender visueel en inspirerend maken in Trello

(Werk)titel:

Geef je blogideeën een werktitel met het onderwerp van de blog in je contentkalender. Dit werkt inspirerend om eraan te gaan schrijven, vooral als het een onderwerp is waar je heel blij van wordt.

Is de blog helemaal geschreven dan geef je hem zijn definitieve titel, waarbij je ook let op de zoekterm die je gebruikt hebt.

Zoektermen vind je door (regelmatig) een zoekwoordenonderzoek te doen.

Schrijver:

Ben je zzp’er of de enige van je team die aan de blogkalender werkt? Dan kun je deze stap overslaan 😉

Werk je in een team, intern en/of extern, dan is het vermelden van degene die deze blogpost als taak heeft gekregen wel heel handig! Zo is iedereen verantwoordelijk voor haar eigen taken.

Categorie:

Voor een goede blogstrategie werk je met categorieën waarbinnen al je blogonderwerpen vallen.

Je vindt jouw blogcategorieën door onderwerpen te bedenken die passen bij je bedrijf én je doelstellingen.
Hiermee voorkom je dat je je eigen planken misslaat door, bijvoorbeeld in ongebreideld enthousiasme, over een onderwerp te bloggen wat helemaal niets te maken heeft met je bedrijf of doelstellingen…dat zou jammer zijn!

Deadline:

Een contentkalender is…een kalender! Met dagen en data. Door je blogposts een deadline te geven, oftewel door ze ‘in steen te beitelen’ in je kalender, geef je jezelf de verplichting om die datum te halen.

Uitstelgedrag kan hierdoor verminderen, je productiviteit kan hoger worden op het gebied van bloggen en je voelt die ‘thrill’ van voldoening wanneer het je gelukt is!

Tenzij je met je eigen deadlines sjoemelt omdat je nog steeds geen blogpost gaat schrijven…oei.

URL:

De url is de unieke link van een pagina. Deze heb je regelmatig nodig wanneer je meer en meer blogposts in je archief verzamelt en je een interne linkstructuur wilt onderhouden.

Je kunt natuurlijk iedere keer wanneer je die link nodig hebt de juiste pagina openen, de link kopiëren en plakken waar je hem nodig hebt…

Je kunt echter ook al je url’s verzamelen in een Excelbestand, waar je snel en flexibel toegang tot hebt.

Geloof me, dat is vele malen gemakkelijker.

Contentkalender kaart in Trello voor het indelen van je blog

TIP:

Dit Excelbestand kan ook tegelijk dienstdoen als je zoektermenarchief! Naast je url’s sla je in zo’n archief ook de gebruikte zoektermen op, zodat je deze kunt inzien voordat je een nieuwe blogpost of pagina schrijft met eenzelfde zoekwoord.

Je bent er klaar voor!

Een contentkalender maken voor je blogstrategie houd je gefocust en maakt je productiever.

Overweldig jezelf niet door meteen een superstrakke, gelikte contentkalender in elkaar te willen flansen! Dat kost je alleen maar veel tijd om te maken en uit te vogelen; tijd die je dus niet aan het schrijven van die gewenste blogposts kunt besteden.

Begin simpel en gebruik een app of tool die je al kent of die een snelle leercurve heeft. Zet hierin enkel de meest basic elementen zoals ik ze hier heb beschreven en vul die voor elke blogpost zoveel mogelijk in.

Maak eerst een contentkalender voor een kortere periode, als oefenkalender.

Ga je eens per maand een blog publiceren, maak dan een contentkalender voor de periode van een kwartaal en vul die in.

Heb je de vurige wens om meerdere keren per week een blog de digitale wereld in te slingeren, begin dan met een periode van twee weken in te plannen.

Voor alle blog contentkalenders geldt: plan het realistisch in!

Een blog schrijven en uploaden kost je tijd, dat is nu eenmaal zo. Hoeveel tijd, dat ga je ontdekken wanneer je serieus aan het bloggen gaat.
En die ervaring neem je dan weer mee in je volgende contentkalender.

Het allerbelangrijkste voor het maken van je contentkalender is: heb er plezier mee! Maak hem inspirerend, pas aan wanneer nodig en wees niet te streng voor jezelf.
Het is een hulpmiddel, niet een martelwerktuig 😉

Succes!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geverifieerd door MonsterInsights