Content kalender categorieën: focus en overzicht om blog-chaos te vermijden

Je loopt een bibliotheek binnen, op zoek naar dat ene boek wat je nu nodig hebt. Bij binnenkomst is er nog niets aan de hand: je loopt met gedecideerde tred de met boeken gevulde ruimte in.

Een vrouw passeert je, in haar ogen schittert paniek en ze blijft maar schichtig rondkijken. Zoekend, lijkt het. Het verontrust je enigszins…dan kijk je voor het eerst wat beter om je heen.

Chaos.

Geen enkele aanduiding van genres, niets staat op alfabet, de bibliothecaresse nipt rustig van haar thee.
De medische encyclopedie L-N hangt nonchalant tegen een Suske en Wiske, de biografie van De Neus lijkt een Bouquet romannetje te verzwelgen.

Het is een bibliotheek ‘from hell’!

Jij…draait je omzichtig om op je hielen, om vooral niemand te alarmeren en gaat dan op een drafje de bibliotheek uit.

Dat boek, dat haal je wel ergens anders, waar het overzichtelijk en gebruiksvriendelijk is.

En je komt nooit meer terug in die bieb. Nope.

Precies zoals jouw websitebezoekers doen wanneer ze niet snel, makkelijk en overzichtelijk bij jou kunnen vinden wat ze nú zoeken. Want geduld? Dat hebben we niet meer 😉

Content kalender categorieën voor je blog

Categorieën geven houvast, net zoals boekengenres en secties in een bibliotheek: je weet wat je er kunt verwachten en je weet waar je moet zoeken.

Ten eerste geven categorieën voor je blogcontent je focus op passende onderwerpen om over te schrijven, zodat je niet in het wilde weg gaat zitten bloggen. Dat kan misschien heel productief voelen maar als je onderwerpen niets doen voor je bedrijf, geen toegevoegde waarde leveren, dan zijn het losse flodders. En heel jammer voor je tijd en energie.

Elke blogpost die je publiceert, geeft antwoord op een kwellende vraag van je bezoeker, een oplossing voor een zeurend probleem of een frisse nieuwe kijk op jouw producten/diensten.

Dit doe je met je blogstrategie in gedachten: de doelen die je wilt behalen met de blogs die je schrijft. Zo hebben ze toegevoegde waarde voor jouw doelstellingen én voor je bezoeker.

Ten tweede maak je met content kalender categorieën een evenwichtige verdeling van je blogonderwerpen. Zo voorkom je dat je je bezoeker de ene maand overdondert met alle kennis die jij wilt delen over onderwerp X en vervolgens over onderwerp Y, Z en A; er zit geen orde of regelmaat in.

Hiermee kun je jezelf gaan vervelen (gatver, ik ben het onderwerp eigenlijk wel een beetje zat…) en ga je van fanatiek bloggen naar futloos bloggen. Dat zou jammer zijn…

Door gelijkmatig over je verschillende categorieën te schrijven, bereik je ook een breder publiek binnen je doelgroep. Je blogt immers over veel meer dan alleen onderwerp X waar je ene potentiële klant helemaal geen behoefte aan heeft, maar wel meer wil weten over onderwerp Y!

Je kunt dus veel meer mensen bereiken.

TIP 
Neem je categorieën op in je blog-menu, bijvoorbeeld als een dropdown menu. Zo kunnen je bezoekers nóg sneller de content vinden die zij interessant vinden!

Dit doe je simpel door in WordPress naar ‘Weergave’ – ‘Menu’ te gaan en daar per categorie aan te geven dat ze in je menu weergegeven moeten worden.
Vervolgens sleep je ze onder je blog-pagina in het menu overzicht, zodat ze als een dropdown getoond worden.

content kalender klaar om in te vullen

Hoeveel categorieën heb je nodig voor je blog?

Wil je serieus met je blogstrategie aan de slag dan heb je drie tot vijf blog categorieën nodig. Met meer wordt het een kleine chaos en met minder raak je snel verzadigd.

Maar het is vooral afhankelijk van hoe vaak jij een blog wilt gaan publiceren op je website: ga je elke werkdag een blog plaatsen, dan heb je echt wel die drie tot vijf categorieën nodig.

Kies je er echter voor om eens per maand een blog te posten dan kun je met minder categorieën toe. Je kunt dan je focus leggen op een enkel niche onderwerp zodat je daarin als expert gezien gaat worden.

Maak je bezoekers niet in de war

Hoe ga je je categorieën benoemen? Een omschrijvend steekwoord (of twee) is het meest handig en overzichtelijk voor zowel jou als je bezoeker.

Hou je aan steekwoorden die je bezoekers ook (her)kennen en maak ze niet in de war door ze te laten raden naar de betekenis, dan zijn de meesten snel vertrokken.

Deze steekwoorden zijn meestal een bepaald product of dienst die je aanbiedt. Voor een webshop heb je dus heel veel steekwoorden waar je uit kunt kiezen, deze kun je samenvoegen om tot een overzichtelijker geheel te komen 😉

Per steekwoord ga je brainstormen wat voor blogposts je allemaal kan schrijven die hierbinnen vallen (en dat zijn er vaak veel meer dan je zou denken!).

Kies categorieën waar je blij van wordt, waar je energie van gaat borrelen en waar je meteen al meerdere blogideetjes voor weet te bedenken.
Bloggen is leuk en het blijft leuk als je kiest voor onderwerpen waar JIJ blij van wordt. Vinden je bezoekers ook fijn want die merken dat in hoe je erover schrijft 🙂

Voorbeelden van content categorie steekwoorden

Om je een beetje te inspireren, geef ik je voor drie websites een aantal steekwoorden die als content kalender categorieën voor hun blogs kunnen dienen.

Voor een feestartikelen webshop

Deze hebben natuurlijk een enorme keus aan versieringen, verkleedartikelen en party-mogelijkheden. Een mogelijke verdeling in categorieën om over te bloggen, is dan:

  • Abraham
  • Kinderfeestjes
  • Feestdecoraties
  • Feestlocaties
  • Thema feesten
  • Verkleedkleren volwassenen
  • Verkleedkleren jeugd

 Voor een boekenwinkel

Al die prachtige boeken zijn een waar Walhalla voor boekenliefhebbers, maar ook zij kunnen verdwalen in het doolhof van mooie boeken! Je kunt ze richting geven in hun zoektocht door te bloggen over:

  • Nederlandse auteurs
  • Genre
  • Reviews
  • Boekenclub
  • Fantasiewerelden
  • Illustraties en cover art
  • Kinderboekenweek

Voor therapeuten

Het kan een hele drempel zijn voor mensen om naar een therapeut te gaan. Dit kan zijn omdat ze niet weten wat ze kunnen verwachten of wat een therapeut precies voor ze kan doen. Met de volgende blogcategorieën kun je ze steun geven:

  • Kinderen
  • Spelvormen
  • Praktijkervaringen (cases)
  • Methodes

Ieder steekwoord kun je vullen met alle mogelijke onderwerpen die je daarbij kunt bedenken. Ga vooral ook buiten de gebaande paden en deel in je blogs vernieuwende tips en ideetjes per categorie.
In ‘Help! Ideeën gezocht’ vind je, heel verrassend, hulp om blogideeën te vinden 😉

TIP
Wil je hulp met brainstormen? Ik ben je blog-ideeën-fabriek!

Meteen beginnen aan je contentkalender? Lees dan De Beginnersgids contentkalender maken voor je blogstrategie!

Hoe deel je nu de content kalender in met je categorieën?

Het belangrijkste is dat je eerst bepaald hoe vaak je een blog wilt publiceren. Kies vaste dagen voor je publicaties, dat geeft je richting, focus en een deadline.

Verdeel vervolgens je categorieën over je publicatiedagen. Nog niet met onderwerpen of inhoudelijk, maar enkel de categorienaam.

Neem dan je eigen geplande acties en evenementen op in je kalender, want daar wil je natuurlijk ook blogruimte aan geven!

En kijk eens op een inhaakkalender of daar nog leuke en toepasselijke momenten voor jou en je bedrijf bij zitten; neem deze dan ook op in je blog content kalender.

Hart onder je riem
Niet elke blog hoeft honderden woorden te bevatten.

Schrijf blogs over één onderwerp en ga daar diep op in. Het aantal woorden wat je daarvoor nodig hebt, is voldoende (mits meer dan 350 want dan komt Google ook lezen).

Zo hou je bloggen voor jezelf haalbaar en leuk. Dat Epistel van 2000+ woorden komt later wel, als je dat wilt 😉

 Veel blogplezier!

Andere delen uit de content kalender serie:

Een variant van deze blog werd in 2020 voor het eerst gepubliceerd.

Succes!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geverifieerd door MonsterInsights