Je bent lekker aan het zakelijk bloggen, het ene meesterwerk na het andere verrijkt jouw vakbibliotheek. Wat een heerlijk gevoel! Tot je het overzicht kwijtraakt…want: welke titels heb je eigenlijk allemaal al gebruikt? Welke zoekwoorden zijn een no-go om kannibalisatie te voorkomen? Welke onderwerpen heb je in je blogs al flink uitgediept of juist te weinig?
Al je unieke kennis en ervaring deel je vol enthousiasme in je blogposts en wanneer je net begonnen bent, is het allemaal nog zo heerlijk helder. Toch komt daar een moment dat je niet meer weet waar je al over geschreven hebt! En bestaat de kans dat je een bepaald onderwerp in een nieuw licht bespreekt. Een nieuw licht wat compleet tegenstrijdig is met een oudere blogpost…dat wil je niet, want dat kan je expert-status aantasten.
Een simpele manier om deze problemen te voorkomen, is door al die meesterwerken van blogs te archiveren! En nee, dat hoeft niet moeilijk te zijn of enorm veel tijd te kosten. Alhoewel dat laatste natuurlijk ook afhangt van het aantal meesterwerken wat jij al in je vakbibliotheek hebt staan.
3 stappen om jouw zakelijke blogs te archiveren
Natuurlijk moet je even een beetje ‘elleboogzweet’ laten stromen om tot een handig overzicht te komen! Maar wanneer jij het jezelf gaat aanwennen om vanaf NU iedere blog die je publiceert in je blogarchief te zetten dan wordt het heel snel heel overzichtelijk.
Het zijn ook maar een paar stukjes data die je wilt vastleggen, dus heel lastig is het niet.
Psst! Wil jij graag zelf leren zakelijk bloggen? Kijk eens bij mijn workshop!
Stap 1: verzamel alle belangrijke data uit je blogs
Hiervoor ga je je hele lijst van gepubliceerde (en ingeplande) blogs door. Belangrijke data voor dit overzicht zijn:
- Titel
- Zoekterm
- Onderwerp of categorie
- Datum van publicatie
De titel en de zoekterm hangen ook samen: in je titel gebruik je (als het goed is!) ook je focus zoekterm. Dit is het zoekwoord waarop jij je hele blog hebt geoptimaliseerd.
Het onderwerp of de categorie: hierbij kun je in je overzicht zien of je misschien heel veel content al hebt geplaatst over een bepaald onderwerp of binnen een categorie. Zorg je ervoor dat je tussen de 3 tot 5 categorieën hebt waarover jij kunt bloggen, dan zie je nu dus waar de gaten vallen of een overload ontstaat!
Als laatste de datum van publicatie: zo krijg je een chronologisch overzicht.
Stap 2: plaats deze data in je overzicht
Excel is een voor de hand liggende optie hiervoor: (bijna) iedereen heeft het en kent het dus je kunt het snel gebruiken. Scheelt weer een leercurve!
Een overzicht in Excel hou je zo simpel en helder mogelijk. Door je koppen (titel, zoekterm, onderwerp of categorie en datum) in Bold te zetten, valt het meteen op.
Verder kun je natuurlijk nog gebruikmaken van achtergrondkleuren voor je vakken en randen rond de vakken. Alles wat jij nodig hebt om prettig met jouw overzicht te kunnen werken!
Stap 3: beoordeel alle data van je blogs
Nu je al je blogs netjes in een overzicht hebt gezet, kun je in een oogopslag zien welke zoekwoorden al gebruikt zijn. Dit is de belangrijkste reden voor dit overzicht!
Door alle andere voorgestelde data ook erin te plaatsen, krijg je een compleet beeld van je blog. Het beoordelen van je blogs is belangrijk, vooral als je al langere tijd blogt:
- Heb je een duidelijke voorkeur voor een bepaald onderwerp of bepaalde categorie?
Wees je daarvan bewust en werk daarmee door je bijvoorbeeld even meer te focussen op de gaten of juist je expertise nog verder te verdiepen door nog meer informatie over dat onderwerp of die categorie te geven. - Zijn je oudere blogs allemaal SEO geoptimaliseerd?
Door het verzamelen van deze data voor je overzicht krijg je dit (pijnlijk) helder voor ogen! Laat je niet overweldigen door het eventuele gebrek aan SEO-optimalisatie maar kies ervoor om ze rustig aan te gaan optimaliseren. - Kom je juist meerdere blogs tegen met hetzelfde zoekwoord?
Deze mogen je eerste prioriteit krijgen! Met meerdere keren gebruikte zoekwoorden kannibaliseer je namelijk je eigen content, wat betekent dat search bots niet begrijpen welke pagina belangrijker is voor hun zoekopdracht…en jouw blog dus kans loopt om helemaal niet in de search resultaten getoond te worden! - Welke ideeën komen er spontaan in je op?
Nu je zo naar je blogarchief kijkt, komen er waarschijnlijk ook een heleboel ideeën in je op waar je je vakbibliotheek nog verder mee kunt aanvullen! Schrijf al die ideeën op, bijvoorbeeld in een nieuw tabblad in je Excelbestand, zodat ze er voor het grijpen liggen wanneer je eraan toe bent om ze te gaan schrijven.
TIP: Ben je zoekende naar geschikte zoekwoorden? Probeer dan eens Ubersuggest! Per dag krijg je drie gratis zoekmogelijkheden en daar kun je al heel veel data uithalen waar jij mee verder kunt.
Verzamel dus meteen al je blogs!
Door nu de tijd te nemen om serieus door al je blogs te scannen op de voorgestelde data, maak je het zakelijk bloggen een flink stuk makkelijker voor jezelf! Daarbij kun je dit overzicht ook delen met je tekstschrijver of medewerkers die voor je gaan bloggen.
Dit klusje kun je natuurlijk ook uitbesteden, wat een heel goed idee kan zijn vooral wanneer je al veel blogs in je archief hebt staan.
Een frisse, objectieve blik brengt dan vaak nieuwe inzichten naar boven waar jouw zakelijke blog en website enorm mee geholpen is.
Het overzicht geeft je ook opties voor je komende content kalender: al je nieuwe ideeën voor blogs, je blogs die je wilt updaten en opnieuw promoten, nieuwe invalshoeken en nieuwe zoekwoorden.
Dit alles kun je uitstekend gebruiken bij het bedenken en plannen van je komende content kalenderperiode!
Go for it!
0 reacties