Waarom wil jij een content brainstormsessie doen?
Voor alle uitingen die je online en offline doet, heb je content nodig. Vulling, stof tot praten, tekst en beelden om jouw standpunt of oplossingen aan je Ideale Klant te vertellen.
De eerste stukken content gaan vaak lekker soepel: je beschrijft de basis van al je producten of diensten, promoot dat een aantal keren op alle social mediakanalen die je onderneming heeft, stuurt een nieuwsbrief en propt wat flyers in brievenbussen.
Maar dan…
Je wilt jezelf niet gaan herhalen of in andere woorden of zinsopbouwen nog eens hetzelfde vertellen. En die concurrent, tja, die heeft het lekker voor elkaar. Wat kun jij nog doen dan? Heeft het wel zin om je tijd en energie er nog in te stoppen?
JA!
Ik help je verder met een content brainstormsessie. Die kun je zelf doen, met collega’s of vrienden of je maakt met mij een afspraak.
Laten we beginnen met het uitleggen wat een content brainstormsessie eigenlijk is, zodat jij precies weet wat, hoe en waarom jij dit nodig hebt!
wat is een content brainstormsessie eigenlijk?
Een content brainstormsessie is een brainstormsessie, waarbij je eerst vastgeroeste ideeën uit je hoofd schrijft en deze daarna verder aanvult met verrassende nieuwe ideeën!
Hierbij focus je je volledig op het bedenken van content ideeën, die zo diep verstopt zijn in jouw fantastische brein dat je er moeite voor moet doen om ze te vinden.
Daar zitten de beste ideeën, voor alle oplossingen en antwoorden. Die diepte verkennen we tijdens deze sessie!
4 Redenen waarom je een brainstorm wilt doen:
Loskomen van vaste denkpatronen.
Het helpt je los te komen van de ideeën die (onbewust) zitten vastgeroest in je lieve brein.
Door de kracht van herhaling zitten er heel veel denkpatronen in je hersenen waar je moeilijk van afkomt. Soms zijn ze onbewust en merk je dus niet dat je tegen dat obstakel aanloopt.
In een content brainstormsessie zorg je er eerst voor dat alle ‘gewone ideeën’ op papier komen. Daarmee ontstaat ruimte om nieuwe ideeën aan te boren!
Oproepen van nieuwe ideeën.
Nadat je een eerste ronde van weinig vernieuwende denkpatronen hebt opgehoest, kun je aan het leuke deel beginnen!!
Niets moet, alles mag: als het maar origineel is en misschien zelfs onmogelijk lijkt te zijn. Ga ervoor, schud al je fantasie wakker en wees de superheld van jouw brainstorm! We gebruiken hiervoor mindmaps en associatietechnieken.
Focus leggen.
Je hebt een heel scala aan ideeën voor je liggen. Wat een luxe! En wat een verrassing misschien wel dat jij zoveel gekke, inspirerende, verrassende ideeën in je hoofd had.
Tijd om ze te gaan sorteren!
Het eerste wat we doen, is beoordelen welke van je meest gekke ideeën passen binnen jouw niche.
Vervolgens maken we van die ideeën een snelle outline: een bullet point schema voor content.
Weet je er genoeg over te vertellen? Moet je nog meer onderzoek doen? Hoe haalbaar is het?
Megaveel inspiratie voor heel veel content verzamelen.
Al die andere ideeën, die berg je netjes en goed vindbaar op! Nu kun je er misschien nog niets mee, maar je weet niet wat er in je toekomst ligt. Een van die ideeën kan zomaar een nieuw business-idee zijn, wie weet.
Ook kun je in de loop van tijd regelmatig terugkijken op deze ideeën en beoordelen of je ze al kunt uitvoeren in blogs, vlogs, video’s, podcasts of ‘whatever’!
Bewaren dus!
Extra hulp tijdens het brainstormen: zorg ervoor dat je geen losse flodders aan ideeën verzameld waar je niets mee kunt. Dit doe je door het doel en de doelstellingen van je blog voor ogen te houden! En nee, dat geeft geen beperking op je opvlammende creativiteit maar juist focus en inspiratie, want jij weet nu PRECIES wat je kunt gebruiken.
zelf een brainstorm doen? Volg deze stappen!
Natuurlijk kun je een content brainstormsessie heel goed zelf doen! Probeer het eens!
Wat heb je nodig:
- Een rustige plek zonder afleiding.
- Pen & papier of een schrijfprogramma.
- post-its, een whiteboard, of een prikbord om alle verzamelde ideeën op te hangen.
Volg de stappen:
- Maak je hoofd leeg en kom in de juiste mindset.
- Schrijf eerst alles op wat zo in je opkomt.
- Vervolgens schrijf je alles op waar je over na moet denken.
Dit zijn de ideeën die dus niet makkelijk vooraan in je brein liggen, maar waar je moeite voor moet doen. Nu zijn je creatieve hersenen aan het werk! - TIP: gebruik de stappen uit mijn blog om een zoekwoordenonderzoek te doen voor nog meer ideeën!
- Niet gefrustreerd raken, maar gewoon doorschrijven.
Lijkt er even niets te komen, schrijf dan willekeurig andere woorden. Deze woorden komen met een reden in je op; kijk wat je ermee kunt! - Aan het eind van je sessie lees je alle ideeën terug.
Beoordeel met welke je verder wilt. Neem nu niet de ‘makkelijkste’ maar kijk juist naar de ideeën waarvan je niet meteen weet hoe je ze kunt uitwerken. - Categoriseer alle ideeën en berg ze veilig op.
- Werk de gekozen ideeën uit tot een content format dat erbij past en geniet van je nieuwe creatieve uitspattingen!
Deze sessies kun je alleen doen, maar ook in een kleine groep. Hierdoor komen er nog meer ideeën op tafel en kunnen jullie allemaal verder brainstormen op elkaars ideeën. Dit levert hele mooie samenwerkingen op!
regels voor een content sessie
1. Het is bij een content brainstormsessie intens belangrijk dat alle kandidaten zich veilig weten! Niemand mag gemeen behandeld worden of een sneue opmerking krijgen over aangeleverde ideeën. Zonder dit vertrouwen kan er nooit een goede sessie plaatsvinden. Dus laat iedere deelnemer in zijn of haar waarde en respecteer elkaar!
Ook als je de sessie in je eentje doet, moet je de interne criticus de mond snoeren.
2. Werk je in een groep, dan is het ook belangrijk voor iedereen om zich te realiseren dat alle ideeën van iedereen zijn. Dit is omdat iedereen verder mee mag uitdenken over de ideeën op tafel, dus het idee van de één kan aangevuld worden door de anderen. Het idee is dan van iedereen.
3. Wees niet streng, opgejaagd of perfectionistisch.
Makkelijker gezegd dan gedaan, I know! Maar deze emoties blokkeren je creativiteit en wanneer je eraan toegeeft dan komen er helemaal geen ideeën meer…
Het idee achter een brainstorm is dat je alles ‘uitspuwt’ wat er in je opkomt. Wanneer je daar klaar mee bent, ga je de ideeën pas bekijken en beoordelen.
Dat uitspuwen kan wat oefening vergen, omdat het vaak lijnrecht tegenover ons gevoel staat om dingen netjes en gecontroleerd uit te voeren. Het werkt echter heel bevrijdend wanneer je eraan toegeeft; het voelt als spelen onder werktijd, terwijl je toch heel constructief bezig bent!
hulpmiddelen voor een content brainstormsessie
Ik noem mijn twee favorieten:
- “Creativiteit. Hoe? ZO?” van Igor Byttebier.
Dit boek hoorde bij een module van mijn studie en ik heb het verslonden! Nog steeds grijp ik er regelmatig op terug, vooral voor het onderdeel over de divergerende fase van een creatieve sessie.
Het boek heeft mij echt geholpen om te leren mijn creativiteit te laten sprankelen en me niet tegen te laten houden door een ‘onmogelijk idee’. - Mindmaps maken in het programma SimpleMind Lite.
Dit is een gratis programma waarmee je mindmaps maakt.
Met een mindmap kun je alles wat samenhangt met je themawoord overzichtelijk maken. Door de verschillende kleuren is het snel inzichtelijk wat allemaal bij elkaar hoort en past.
Pas op: het werkt enorm verslavend, mindmaps maken!
een content brainstormsessie met De Beschrijfster!
Ben je alleen en wil je toch graag met iemand sparren over de ideeën die je hebt? Of weet je nog niet precies hoe je het beste uit je eigen ideeën kunt halen?
Samen gaan we het creatieve proces van ideeën voor content bedenken in, waarbij ik jou help om de beste en verrassendste ideeën naar boven te halen. We beoordelen samen ook met welke content je als eerste aan de slag gaat en hoe je ze kunt uitwerken.
Zo heb jij aan het einde van de sessie een heleboel ideeën, is je creativiteit los en bruis je van de content inspiratie!
Liever eerst wat meer weten? Check dan de onderstaande link!
0 reacties