De Call to Action: vertel je bezoeker precies wat hij NU moet doen

Hallo daar, wat leuk dat je even op bezoek komt! Neem gerust een kijkje, lees wat informatie en veel plezier hier!

Dank je wel, bromt je bezoeker. Hij neust wat rond, scrolt eens door een artikel, gaat volledig voorbij aan jouw mooie pagina’s vol geweldige diensten waar hij echt naar op zoek is….en klikt je website weer weg…au.

Wat ging hier fout? Je weet dat je blogs absoluut de moeite van het lezen waard zijn en dat jouw kennis echt behulpzaam is voor je bezoeker.
Dus waarom neemt hij geen contact op? Of neemt op zijn minst een kijkje op je dienstenpagina’s?

Vraag jezelf dan eens heel kritisch: heb ik mijn bezoeker gezegd dat hij naar mijn dienstenpagina’s moet klikken? Nee? Dan zal je bezoeker daar waarschijnlijk niet naartoe gaan.

En dat is super jammer. Tijd voor actie: een Call to Action (CTA)!

Wat is een call to action, vraag je?

In het bruisende bestaan van internet met al zijn klikkende en scrollende gebruikers ben jij extatisch dat ze jouw blog komen bezichtigen!
Super, wees welkom, lieve bezoeker! Neem een koffie (zelf even zetten en inschenken alsjeblieft) en verblijd je in de waarde die ik hier met je deel.

En dan is het tijd voor actie: vertel je bezoeker expliciet wat hij of zij NU moet doen!
Je zet hem of haar aan tot actie met een duidelijke Call to Action, kortgezegd een CTA.

Jouw bezoekers willen niet eindeloos zoeken naar een open deur waar doorheen zij meer informatie krijgen of contact met jou kunnen opnemen. Nee, ze willen dat het kant en klaar aangeboden wordt op een charmant dienblad in jouw stijl.

Geef ze dat!

De meest voor de hand liggende Call to Action kreten

Gegarandeerd dat ook jij ze al vaak aangeklikt hebt!

  • Lees meer
  • Neem contact op
  • Bestel nu
  • Koop nu
  • In winkelwagen
  • Naar X (dienst/product)
  • Mail ons
  • En zo kan ik best lang doorgaan!

Maak ze opvallend!

En geheel in jouw stijl! Laat je merkpersoonlijkheid zien in je CTA. Door niet meteen te kiezen voor de geijkte Call to Action kreten maar voor een kreet in de stem van je onderneming val je op.

Ga je een unieke CTA-kreet gebruiken, zorg er dan voor dat de begeleidende tekst ernaartoe je bezoeker vertelt waarover het gaat.
Bijvoorbeeld op mijn homepagina  gebruik ik de CTA-kreet “Foto zoekt Tekst!”. De begeleidende tekst vertelt je dat ik jouw prachtige foto compleet kan maken door er jouw verhaal bij te schrijven.

Tips voor je CTA

  • De boodschap of opdracht moet duidelijk zijn voor je bezoeker.
    Verlies jezelf dus niet in grappige woordspelingen die er in jouw hoofd leuk uitzien maar misschien voor je klant volledig onbegrijpelijk zijn. Wanneer er onduidelijkheid ontstaat, is je bezoeker snel vertrokken.
  • Hou het kort en krachtig.
    Enkele prikkelende steekwoorden werken hier beter dan een alinea van tekst.
  • Voorzie je CTA van de JUISTE link.
    Wanneer je bezoeker op je CTA knop klikt, moet hij exact op het juiste punt belanden. Is het de bedoeling dat je bezoeker contact opneemt, breng hem dan direct naar je contactformulier. Zonder omwegen.

Voorbeelden:

  • Foto zoekt Tekst
    Mijn dienst: Teksten schrijven voor social media waarbij mijn klant zelf de prachtigste foto’s heeft gemaakt. Voor diegenen die wel heel sterk zijn in beeld maar minder sterk zijn in schrijven, is dit een perfecte oplossing.
  • Frisse blik
    Het corrigeren van teksten vereist soms alleen een frisse blik van iemand anders. Door dit als CTA te gebruiken, weet mijn bezoeker dat ik die frisse blik op teksten kan geven. De link gaat dan naar mijn dienstenpagina hiervoor.
  • Duik in mijn diensten
    Heeft jouw website iets met water(sport), dan kun je absoluut hier op een leuke manier verwijzen naar een of meerdere van jouw diensten! De analogie is bij die bezoekers helemaal duidelijk en ze zullen dus meteen begrijpen wat jij wilt dat ze gaan doen.
  • Graaf dieper
    Om mensen aan te sporen meer van jouw informatie op te zoeken, bijvoorbeeld in andere blogs. Vooral voor meer serieuze teksten, waarbij de knipoog gezocht kan worden in het graven naar informatie voor een diepgaand onderzoek.
  • Reis mee
    Heerlijke kreet voor de reisbranche: nodig je bezoeker uit om andere blogs of pagina’s te bekijken. Maak je bijvoorbeeld een serie blogs over alle Griekse eilanden, dan neem je je bezoeker virtueel mee op jouw reis.

Het ontwerp van je call to action

Nu je weet welke Call to Action-kreet je gaat gebruiken, moet je hem ook vormgeven. Een CTA moet opvallen, direct in het oog springen. En daar mag je gerust creatief mee omgaan!

Een afbeelding als CTA

Je kunt (in Canva bijvoorbeeld) een passende afbeelding maken als je CTA.  Ook hiervoor geldt dat je ontwerp helder, kort en krachtig moet zijn. Een voorbeeld is een CTA-box:

Voorbeeld van een call to action box om als afbeelding in je blog te gebruiken

Hierin kun je je steekwoorden plaatsen, een kleine foto, opvallende kleuren of juist je huisstijlkleuren, opvallende fonts. Less is more, maar maak er vooral een unieke CTA-box van door enkele elementen van deze te gebruiken.

Een knop als CTA

Dit is een van de meest voorkomende uitvoeringen van een Call to Action: een knop in een opvallend andere kleur dan elders in je blog of op je pagina.

Voorbeeld van een call to action dubbele knop waarmee je je blog aantrekkelijk kunt maken

Waar gebruik je een call to action?

Overal waar online bezoekers komen! Het internet is een grote, goedgevulde etalage waar je soms (meestal…) door de bomen het bos niet meer ziet. Door heldere en opvallende CTA’s in te zetten, word je gezien in dat bos.

In je blog

Je blog schrijf je met een doel voor ogen. Dat doel kun je helpen bereiken door je Call to Action er op aan te laten sluiten.

Plaats je CTA op een opvallende plek, bijvoorbeeld midden in je blogtekst of onderaan, wanneer je wilt dat mensen eerst dit hele blog uitlezen. Probeer wat bij jouw bezoekers het beste werkt!

In je social mediaberichten

Je wilt je volgers en scrollers graag naar je website leiden. Met een prikkelende tekst op je social mediakanalen en een pakkende CTA om ze te sturen, zorg jij voor meer verkeer naar je website!

Vergeet ook je ‘link in bio’ gedeelte niet!

In je webteksten

Ook op je webpagina’s werk je met Call to Actions. Vooral op de homepagina, waar je veel over je onderneming vertelt en laat zien, stuur je je bezoeker met een CTA naar de pagina waar hij de meeste baat bij heeft.

Heb je écht een CTA nodig in elke blog?

Waarom heb je die Call to Action nou eigenlijk echt nodig?

Omdat online bezoekers (sorry!) lui zijn. We willen niet onze weg zoeken op iemands website om een dienst of product af te nemen. Zeker niet als we (nog) niet bekend zijn met die onderneming.

Door de stappen bijna letterlijk uit te stippelen voor je bezoeker maak je zijn gebruikservaring op jouw website veel aangenamer. En hoe fijner iemand zich ergens voelt, hoe eerder hij geneigd zal zijn te blijven en (hopelijk) iets af te nemen.

Met een CTA geef jij dus aan wat je bezoeker op dat moment het beste kan doen. Geef hem die hand en begeleid hem door jouw website op weg naar zijn eindbestemming: een aankoop, contact opnemen, dieper duiken in jouw blogs, meereizen met jou.

Geef jij je bezoeker verder helemaal niets dan een geweldige tekst (geen plattegrond, geen te wandelen route door jouw virtuele winkel)…dan gaat hij onverrichter zaken weer weg. En zal niet snel terugkomen. Dat zou echt ontzettend jammer zijn!

Dus JA!

Je hebt echt in elke blog een Call to Action nodig. Want als jij geen vervolgactie aangeeft, dan doet je bezoeker zelf waarschijnlijk ook niets.

Zet jij de call to action al in?

In elke blog? In elk social mediabericht? In je webteksten?

Ja? Super! Je bent goed bezig!
Gebruik je de gangbare call to actions of ben jij ook al lekker uniek met die van jou?

Nee? Tijd voor actie dus!
Ook voor het opdoen van frisse ideeën voor unieke call to action kreten help ik je! Klik op de knop om mijn hulp in te roepen.

Meer blogs in de serie “Zakelijk leren bloggen”:

Workshop zakelijk leren bloggen bij De Beschrijfster
Naar de blogpagina

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.