Hoe schrijf je een (liefst spetterend goeie) blog?

Voor je bedrijf ben je er over uit: je hebt een blog nodig en wel nu! Maar…hoe schrijf je een blog, voor je bedrijf, terwijl je nog nooit zoiets hebt geschreven? En dan moet hij, volgens alle online donderpreken ook meteen voldoen aan iets wat SEO heet?

Aaaarrrggghhh!

Ik hoor het je inwendig gillen, mede-onderneemster 🙂

Helaas ‘moet’ je eraan geloven, want zonder regelmatig tekenen van online leven te geven in de vorm van content ben je zo goed als online onzichtbaar. Een spook, onzichtbaar roepend en gebarend naar alle mensen die je niet kunnen zien of horen…

Wees geen spook 😉 
Om online beter gevonden te kunnen worden door jouw zoekende medemens zijn blogs schrijven je beste optie.

Tijd om eraan te beginnen!

Kom, ik help je op weg.

Hoe schrijf je een blog voor je bedrijf?

Een blog schrijven voor je bedrijf: je gaat er echt mee aan de slag nu!

Als zzp’er of kleine ondernemer is het leren van de blog-skill best wel heel prettig: je kunt zelf bepalen wat je deelt, hoe je dat deelt en voor wie je schrijft (je doelgroep).

Anders dan met social mediaplatforms blijft jouw bloggerij alleen van jou, op je eigen website. Geen last van wisselende algoritmes of platforms die er ineens mee op houden.
Pfoe, dat is wel heel fijn!

Alle begin is nu eenmaal lastig. Ook het schrijven van blogs, zelfs al ga je daar AI voor gebruiken (je moet altijd zelf herschrijven en de feiten van je AI-tekst controleren!).

Begin bij de basis en leer de stappen nemen en verbeteren. Op die manier groeit en ontwikkelt je blog-skill zich uiteindelijk.
Ben jij straks ook een Pro-bedrijfsblogger 🙂

Hoe schrijf je een blog?

Voor je begint aan het schrijven van een blog, beantwoord je eerst een paar vragen:

Vraag 1: Wat is het doel van die blogpost?

Wil je iets uitleggen over een product of dienst die je aanbiedt? Heb jij een totaal andere visie op een onderdeel van je vakgebied en moet je klant dit weten? Komt er een actie aan die je goed wilt laten lopen?

Allemaal mogelijke doelen voor die ene blog die jij nu gaat schrijven.

Voor iedere blog die je wilt gaan schrijven, bepaal je altijd eerst het doel ervan.
Dat geeft je focus in het schrijven.


Vraag 2: Voor wie schrijf je de blog?

Bedenk je zo scherp mogelijk wie jij wilt bereiken met je blog: je doelgroep. Maar voor elke blog kun je toch net een iets ander persoon in je hele doelgroep voor ogen hebben. Haal die ene persoon (persona) helder voor de geest.

Aan haar schrijf jij die blog. Vertel haar exact wat ze nodig heeft om haar vraag te beantwoorden, haar probleem op te lossen of haar droom waarheid te laten worden.

Zie je haar? Schrijven maar!

De opbouw van een blog

Structuur

Werk altijd met een structuur. Dit geeft je zoveel richting en focus om een tekst te schrijven die ook nog eens begrijpelijk is voor je lezer.
Zonder structuur vliegt je blogpost alle kanten op, als herfstblaadjes in de wind, die in al hun nattigheid plots in het gezicht van je lezer kletsen.

Wil je niet. Brrr.

Een structuur is:

  • De titel (H1)
  • Inleiding
  • Tussenkop 1 (H2)
  • Uitleg over die tussenkop
  • Tussenkop 2 (H2)
  • Uitleg over die tussenkop
  • Afronding van je blogonderwerp (H2)
  • Opsomming van de belangrijkste punten, nog een laatste tip of een hart onder de riem.
  • CTA

Heel simpel.

Aanspreken

Hoe spreek jij je klanten en bezoekers op je website aan? Ben jij heerlijk informeel met ‘je’ en ‘jij’?

Of draait jouw business formeler en spreek je iedereen aan met ‘u’?

Beide is goed, maar hou het consistent: al je teksten schrijf je dan in je/jij of u, je wisselt niet van de ene naar de ander.

Jouw mening telt

Deel jouw persoonlijke mening, visie of ervaring over dat onderwerp. Geef er een onderbouwing of voorbeelden bij.
Je lezer (hopelijk straks klant) leest nu dat jij persoonlijk kennis van de zaken hebt waar zij zelf tegenaan loopt. Dat is een verbinding maken met haar!

Actief schrijven

Wees niet de gezapige stadsgids die blijft hangen in het verhaal over die ene held in de geschiedenis, maar neem je lezer huppelend mee door je verhaal.

Maak het opwindend, speels en activerend (als dit past bij jouw bedrijf, vakgebied en klanten; voor een uitvaartondernemer focus je wel op actief schrijven maar niet op het huppelen).

Actief schrijven betekent dat je hulpwerkwoorden zoals ‘zullen’ en ‘kunnen’ zeer beperkt gebruikt. Lees het verschil maar eens tussen:

  • Je kunt slagen voor je rijexamen als je mijn examentraining wilt volgen;
  • Jij slaagt voor je rijexamen door mijn examentraining te volgen!

Zie, dat is het verschil tussen de gezapige stadsgids en zelf huppelen door de stad.

Vakjargon = no-no

Je klanten zijn op zoek naar jou om hun probleem op te lossen. In je blogs laat jij ze lezen dat je dat kunt en gaat doen. Top!

Maar je klanten zijn niet je collega-vakidioten, dus gebruik de woorden en termen die zij ook kennen en begrijpen.

Versimpel je vakjargon en bij twijfel: vraag iemand in je omgeving of zij je uitleg begrijpen of hoe zij het zouden uitleggen.
Wil je toch vakjargon gebruiken, geef dan een simpele ‘Jip en Janneke’ uitleg erbij wat het is.

Één onderwerp per blogpost

Focus je bij het schrijven van je blog op één enkel onderwerp (die ene vraag beantwoorden, dat ene probleem oplossen).

Al die andere geweldige parels van wijsheid mogen in hun eigen blogpost gaan stralen. Door ze intern te linken, komen je lezers heel gemakkelijk van dit fantastisch behulpzame onderwerp bij het volgende.

Focus zoekterm

Een focus zoekterm is de vraag die mensen intypen in de zoekbalk van Google. Het is de vraag waar zij antwoord op zoeken.

Met handige tools kom jij redelijk gemakkelijk achter zoektermen die voor jou relevant zijn. En denk eraan: iedere zoekvraag is een eigen blogpost!

Ter illustratie (en ik zeg niet dat dit waargebeurd is, maar de kans is zeer aannemelijk…):

Als jij aan je man/vrouw vraagt hoe laat diegene thuis zal komen voor het avondeten, dan heb je voldoende aan het antwoord: ’18 uur’ (bijvoorbeeld). Een hele uitweiding over welke wegen afgesloten zijn, files verzamelen of die ene collega die maar niet ophoudt met kletsen…zijn irrelevant. Had je de vraag gesteld: waarom ben je zo laat thuis als je 18 uur had gezegd? Dan waren al die vertragingen relevant voor het verhaal geweest.

Voor meer uitleg over de juiste parkeerplaatsen voor je gekozen zoekterm lees je in de blog ‘Zelf zoekwoordenonderzoek doen‘.

Afbeeldingen

Maak het lezen van je blog een leuk leespleziertje voor je bezoeker!

Maak of zoek er mooie (stock)foto’s bij of maak unieke afbeeldingen in Canva.

Hiermee versier jij je lap tekst, waardoor dat witte veld vol zwarte zinnen ineens een schatkaart vol interessante ontdekkingen wordt 🙂

Meer leuke tips: Tips om van jouw blog een aantrekkelijk leesfeest te maken!

Ben je er klaar voor, om die (eerste van vele) blogs te gaan schrijven?!

De tips in deze blog helpen je op weg naar het schrijven van goeie, geweldige, interessante, spraakmakende (doorhalen wat niet van toepassing is).

Meteen?
Nee joh!

Leren bloggen kost gewoon tijd. En energie. En soms wat tranen van frustratie (vraag me niet hoe ik dat weet…).

 Mijn laatste tip van deze blog:

Schrijf je blogs altijd in Word of Google Docs (of welke tekstverwerker je voorkeur heeft) en bewaar hem goed en vindbaar.

Kopieer dan je tekst naar je blogmodule.

Zo heb je altijd de originele teksten veilig op je computer staan. Handig voor wijzigingen die je later misschien eens wilt aanbrengen, want die kun je rustig in je document maken, alvorens het online te publiceren.

Maar ook zeker belangrijk voor het akelige geval dat je website crasht of ontoegankelijk wordt…

 

Succes en veel blog-plezier

 

Liever meer en persoonlijkere uitleg over het bloggen voor je bedrijf? Leg me je vragen voor en we bespreken wat ik voor jou kan betekenen!

Succes!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geverifieerd door MonsterInsights