Intern linken: zo laat jij je bezoeker niet verdwalen op je website!

Hoe uitgebreider je website is, hoe meer pagina’s er voor je bezoekers zijn om doorheen te ‘bladeren’. Dit kan een overweldigende taak voor hen lijken (iets met door de bomen het bos niet meer kunnen zien…)! Door met een structuur aan relevante interne linken te werken, zorg jij ervoor dat ze alle informatie toch makkelijk kunnen vinden.

Dus laat je bezoeker niet als Hans en Grietje in het bos van je website verdwalen, maar strooi dat spoor voor ze uit door je pagina’s en blogs overzichtelijk met elkaar te verbinden. Zodat ze uiteindelijk heelhuids en goed gevuld met jouw kennis het bos kunnen verlaten. Vol vertrouwen in jouw onderneming.

Wat is intern linken?

In je web- en blogteksten verwerk je interne linken naar andere pagina’s en blogs die voor je bezoeker interessant zijn. In die teksten verwerk je alleen echt relevante linkjes die nog meer waarde geven aan haar speurtocht naar kennis.
Per tekst (web of blog) weet jij precies welke goede informatie je elders op je website hebt staan; wijs je bezoeker in die richting! Ze zal je intens dankbaar zijn.

Een interne link is dus niet meer of minder dan een of enkele woorden met een hyperlink naar een andere pagina of blog, waar je bezoeker op kan klikken.

Door een goede linkstructuur op te zetten, kun je veel informatie schrijven over tal van onderwerpen. Elk onderwerp (= ook het focus zoekwoord!) heeft dan zijn eigen pagina, met een eigen url.

Je blijft beter bij de rode draad van een onderwerp wanneer je weet dat er zoveel meer blogs zijn waar je naartoe kunt linken, zonder dat je alle informatie telkens gaat herhalen in lange, overvolle blogposts.

Een voorbeeld:

Je bezoeker komt binnen op een blog over ‘de beste tijd om potplanten in de volle grond te zetten’. In dit artikel geef jij die waardevolle informatie waar ze naar op zoek is.
Eerder schreef je echter ook al een blog om ‘planten in de volle grond de meest fantastische groei te bezorgen’. Dit stukje informatie verwerk je in je blog, bijvoorbeeld door er een alinea over te schrijven.
Binnen die alinea geef je aan dat er een hele blog bestaat over dat onderwerp en daar maak je een interne link van. Je bezoeker klikt daarop en komt meteen op die blog uit, waarna ze meteen verder kan lezen en kennis vergaren.

Andere voorbeelden van interne links kunnen zijn:

  • Contact opnemen
    Stuur je bezoeker simpel naar je contactformulier om een persoonlijke communicatie op te starten.
  • Diensten- of productpagina’s
    Geef aandacht aan iets wat jij verkoopt door in een blog een interne link daarnaartoe te maken.
  • Andere blogposts
    Je kunt niet in 1 blogpost allerlei verschillende stukjes onderwerp opnemen; dat maakt het erg rommelig. In plaats daarvan schrijf je dieper over een enkel onderwerp per blog en geef je met linkjes aan waar je bezoeker meer informatie kan vinden.
Leer zelf zakelijk bloggen in deze workshop

Waarom intern linken zo goed is voor je SEO

  • Je verlaagt het bounce percentage
    Het bounce percentage laat zien hoe snel (of niet) je bezoeker je website weer verlaat. Dit wil je natuurlijk zo laag mogelijk houden, want wanneer ze langer blijven betekent dat dat ze je website waardevol vinden. En dat registreert Google!
  • Het verbetert de gebruikservaring van je bezoeker
    Jij helpt je bezoeker verder en verder naar de belangrijke informatie die zij op dat moment zoekt. Hoe makkelijker en duidelijker dat is, hoe fijner je bezoeker dat vindt en ook langer op je website zal blijven. En terug blijft komen. Een goede gebruikservaring is ook een factor die Google meeneemt in het ranken!
  • Het geeft richting aan de acties van je bezoekers
    Doordat jij intern linkt naar relevante, diepere of andere informatie bouw je een structuur op die richting geeft. Het is een onderdeel van de gebruikservaring: bezoekers houden van gemak, duidelijkheid en structuur. Als ze alle artikelen gelezen hebben, dan wil je dat ze uiteindelijk jou vragen om iets aan hen te verkopen. Die stap maak jij ultra gemakkelijk voor ze door een interne link te maken voor die actie.
  • Linkjuice
    Dit tropische woord staat voor de waarde die je het artikel of de pagina waarnaartoe gelinkt wordt meegeeft. Heb je een cornerstone blogpost, dan wil je daar veel interne links naartoe sturen; dat geeft waarde aan die post want je leidt je bezoeker er vaak naartoe.
  • Zoekwoorden
    Je zoekwoorden kun je ook gebruiken in je interne linken, in je zogenaamde ankertekst (zie hieronder!)

Ankertekst optimaliseren

De ankertekst is de daadwerkelijke tekst die de (interne) link is. Hier kun je dus weer een ander zoekwoord inzetten, passend bij het artikel of de pagina waarnaar je je bezoeker ermee stuurt.

Door dit relevant en voor zichzelf sprekend te maken, weet je bezoeker exact waar de link naartoe gaat en kan ze zelf besluiten direct het artikel te verlaten via die link of erop terug te komen.

TIP: je kunt ervoor kiezen om die (interne) link in een nieuw browser tabblad te openen, waardoor de originele pagina makkelijk toegankelijk blijft voor je lezer. Zo kan ze snel terug naar dat bericht; wanneer je haar naar een externe link hebt gestuurd, kan ze jouw website nu niet zomaar vergeten!

Bijvoorbeeld:

“Als ik een link maak naar zoekwoorden onderzoek, dan zijn de woorden ‘zoekwoorden onderzoek’ de ankertekst.”

Relevantie is het toverwoord!

Jij respecteert je bezoeker enorm! Daarom zorg je ervoor dat alles wat je doet relevant is voor haar. In een artikel over planten in de volle grond ga je niet linken naar een productpagina voor gezichtsverzorging…je bezoeker voelt zich dan (terecht!) flink in de z**k genomen. En dat is bijzonder schadelijk voor het vertrouwen.

Die relevantie zit in:

  • De titel
  • De gebruikte zoekwoorden
  • Alle tekst
  • De afbeeldingen met hun alt-tekst
  • Interne linken
  • Externe linken
  • CTA

Alles werkt samen om van dat ene onderwerp een toppagina of -blog te maken. Een waarin jouw bezoeker alles vindt waar ze naar zocht.
Door alle informatie op elkaar aan te laten sluiten en elkaar te versterken, geef jij zoveel waarde aan je bezoeker dat ze jou enorm gaat respecteren. Dat wil je!

Extern linken

Huh? Je pas aangekomen bezoeker weer wegsturen naar een heel andere website? Waarom zou je dat doen?

Om haar van alle informatie te voorzien die jij kunt vinden en geven. En geloof me, ook dat bouwt het vertrouwen in jou als zakelijke blogger op.

Een externe link geeft extra waarde aan jouw content over de oplossing die gezocht wordt.

Goede externe links zijn websites met bijvoorbeeld meer autoriteit dan jij. Die meer bezoekers hebben en al het vertrouwen hebben van bezoekers. Websites met pagina’s vol onderwerpen die jij niet hebt of ambieert. Kortgezegd: andere websites die jouw informatie versterken.

Wees voorzichtig met het doorverwijzen naar een concurrent.

Zorg ervoor dat je zeker weet dat een externe link naar een betrouwbare pagina gaat en dat het relevant is.

Voorbeelden van externe links:

  • Je social mediakanalen
  • Eventueel andere websites die jij hebt
  • Webwinkels die iets verkopen wat jij aanprijst
  • Websites met kennis op een gebied waar jij dat niet hebt maar die wel van waarde zijn voor jouw artikel

Hoe maak je een interne of externe link?

Eerst schrijf je je tekst (webtekst of blog) helemaal. Bij het uitwerken van je tekst  weet je al waar het verband mee houdt; je plant dus al vooraf naar welke pagina’s en blogs je allemaal wilt linken.

Vervolgens selecteer je de ankertekst voor je interne linken. Denk eraan om ze helder en relevant te maken! Daar help je je bezoeker zo veel mee.

De geselecteerde tekst geef je de juiste url als hyperlink. Hiermee wordt de ankertekst onderstreept en verandert deze van kleur, zodat het ook opvalt als een link; een onderstreepte, andere kleur tekst herkent (bijna) iedereen als een link.

Hoeveel links plaats je?

Ten minste twee interne links en een externe link. Deze aantallen vul je aan met zoveel als relevant is en zonder dat je hele tekst in een link-massa veranderd.

Stel je een lijst op met producten, dan geef je ieder product zijn eigen link, zodat je bezoekers snel naar dat product kunnen gaan (maak het zo gemakkelijk mogelijk!).

In een informerende tekst over een bepaald onderwerp beoordeel je hoeveel interne linken je daadwerkelijk nodig hebt en mooi vindt.
Plaats je teveel links in een alinea of paragraaf, dan kan het ook lijken alsof deze tekst niet genoeg diepte geeft over het onderwerp en kan je bezoeker je verlaten.

Gebruik je interne en externe linken dus met gezond verstand. Ga bij jezelf na wat jij verder zou willen weten en hoe je daar zou kunnen komen; dat is wat jouw bezoeker ook wil.

Zakelijk leren bloggen via mijn blogs

Wil je graag aan het begin van deze serie over zakelijk leren bloggen beginnen? Hier heb ik alle delen voor je bij elkaar gezet, zodat jij simpel bij deel 1 kunt starten!

Veel leesplezier en heb je vragen of hulp nodig? Ik ben maar een mailtje bij je verwijderd.

Workshop zakelijk leren bloggen bij De Beschrijfster
Naar de blogpagina

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.