Jouw prikkelende portfolio vol beeldende verhalen
Jouw portfolio staat VOL met intens mooie momenten en gebeurtenissen, waar de emoties, verlangens, dromen en liefde vanaf spatten. En ze zijn een dierbaar aandenken van degenen die op de gevoelige plaat staan of voor wie jij jouw beeld hebt gemaakt.
Maar, heel cru gezegd: ze betekenen voor ‘vreemden’ emotioneel gezien meestal weinig. Die zien een mooi plaatje, een beeld wat hen raakt maar het verhaal, de emoties erachter kennen zij niet.
En juist met dat verhaal kun je deze ‘vreemden’, oftewel mogelijke nieuwe klanten, overhalen om bij jou te komen. Om ook hun emoties, verlangens, liefde en verdriet te vangen in een eeuwig beeld. Ze zien al aan jouw visuele visitekaartje dat jouw stijl hen in de ziel raakt. Maar kun je dat ook met hun verhaal?
Hoe kun je met jouw prikkelende portfolio deze nieuwe klanten overtuigen?
Is het een blog? Is het een portfolio? Het is allebei!
Voor elke visuele ondernemer is haar portfolio het belangrijkste visitekaartje.
Een potentiële klant ziet jouw foto of beeld op Instagram, FaceBook, Pinterest, waar dan ook. Geïntrigeerd door wat ze ziet, komt ze langs op je website, om je portfolio te bewonderen.
Wat treft ze aan op jouw prachtige portfolio?
Een chronologisch overzicht of thematisch overzicht van een scherpe selectie van al jouw werk? Zonder context, achtergrond of verhaal?
Let me paint you a picture:
Lieve vrienden of familie hebben dé reis van hun leven gemaakt. Honderden foto’s vullen hun digitale beeldbank (want dat neemt zo lekker makkelijk overal mee naartoe!) en er is zelfs een doos gevuld met snuisterijen.
De TV gaat aan, de digitale beelddrager wordt aangesloten en de koffie (of wijn of sterker…) komt op tafel.
Zit je er klaar voor? Een paar uur onafgebroken foto’s turen van plaatsen waar je (misschien) nog nooit geweest bent, van avonturen die jij niet beleefd hebt en van mensen die jij nooit persoonlijk zult leren kennen?
Maar voor je vrienden of familie zijn dit herinneringen, anekdotes en levensveranderende momenten. Die ze met jou willen delen.
Joepie…
Doe dat dus niet met jouw prachtige portfolio! Geef je bezoeker iets waardoor zij zich verbonden kan voelen met die beelden, alsof ze mee was op reis.
Hoe?
Inspireer de verwachtingsvolle bezoekers van je portfolio met blogs gevuld met bijzondere weetjes of kennis van locaties, kleurgebruik, symboliek.
Neem ze bij de hand hoe zij hun wensen voor foto’s of beelden kunnen laten uitkomen. Geef ze opties en mogelijkheden, wakker hun verlangen aan en maak het ze verdraaid gemakkelijk om actie te ondernemen.
Geef ze de brandstof die ze nodig hebben om hun dromen waar te maken.
Schrijf je blogs over een zorgvuldig geselecteerde variatie van je beeldmateriaal.
Een blog geeft jou als de creatieve ondernemer die je bent de kans om alle aspecten van je passie toe te lichten.
En zo die verwachtingsvolle nieuwe bezoekers tot enthousiaste klant te maken!
Weetje: Door regelmatig te bloggen, houd je bovendien je website actief en fris. En dat vindt Google heel fijn! En zal je website daarom steeds hoger gaan ranken zodat meer verlangende mensen jouw bedrijf kunnen vinden.
Jouw unieke selectie van beelden en woorden
Inspiratie voor fotografen
Kies een fotosessie waarover je iets wilt vertellen. Bijvoorbeeld over de bijzondere locatie waar de foto’s gemaakt zijn.
Waarom was deze locatie bijzonder? Hoe kwamen jullie bij deze locatie? Waarom wilden je klanten zo graag daar hun beelden laten vastleggen?
En beschrijf waarom je bloglezeres deze locatie vast ook bijzonder zal vinden! Verkoop hem aan haar 🙂
Vertel het verhaal achter de foto’s met aandacht de wensen van je nieuwe klanten. Inspireer hen in wat zo’n fotosessie op deze of een andere markante locatie voor hen kan betekenen, wat jij daarin voor hen kunt verbeelden!
De klanten op de foto’s zijn al je gelukkige klanten; met je blogs over hun supergeslaagde foto’s kun je juist nieuwe klanten bereiken!
Vergeet niet interne links te plaatsen vanuit je portfolio naar je blogs en omgekeerd. Zo kan je bezoeker gemakkelijk van alles ontdekken in jouw wondere web-wereld 🙂
Inspiratie voor beeldend kunstenaars
Zet beelden en ander creatief werk van jouw hand in de schijnwerpers van je blog.
Wat was je gevoel bij het maken van dit kunstwerk? Waar laat je dit in blijken? Is het een onderdeel van een serie?
Geef je bezoekers een rondleiding in jouw hoofd, in jouw creatieve brein. Wees de gids in je eigen museum en deel je passie met bezoekers.
Vergeet ze bij het verlaten van je museum niet door de giftshop te sturen: maak interne links naar andere pagina’s waar ze jouw werk kunnen aanschaffen.
Het schrijven van een blog
Jeetje, daar ligt een hoge opstap…je krabt je eens achter je oren en kijkt liefdevol naar je beeldmateriaal. Dát is wat jij doet. Niet schrijven.
Woordjes zijn leuk. Bij anderen.
Toch zitten er zulke bijzondere verhalen vast aan die prachtige foto’s of beelden…
Zonde als niemand anders dan jij en die gelukkige klant die verhalen kennen, toch?
Je zucht en opent je Word-document. En nu?
- Begin met schrijven. En focus je op één foto of beeld waarover je wilt vertellen. Hou pas op met schrijven wanneer je alles hebt opgeschreven. Schrijf vooral zonder na te denken over spelling, grammatica, opbouw en al die inspiratie-moordende onderdelen. Die komen later wel 🙂
- Leg het even weg. Ga uitwaaien of nog meer verhaal-vertellende beelden maken. Doe in ieder geval iets waardoor je gedachten helemaal loskomen van je pas-geschreven blog.
- En daarna herlees je wat je hebt geschreven. Voel de passie die JIJ erin hebt gelegd en koester die. Dat is de passie waarmee je ook je beelden vol emotie maakt, dus dat is TOP! Herschrijf waar nodig, maar laat jouw stem echt klinken: schrap niet (al) je gepassioneerde tekst.
- Als laatste, voor je tekst, ga je er een simpele structuur aan geven: een titel (H1) en een aantal tussenkoppen (H2) die vertellen waar het volgende stukje tekst over gaat.
Hoe je dat doet, lees je hier .
Of je leest mijn serie over zakelijk leren bloggen.
Liefdevolle tip:
Schrijf met dezelfde passie waarmee jij je kunstwerken maakt. Dát ben jij.
Een Taalexpert hoef je niet te zijn. Zet wel je spellingchecker aan, zodat je schrijffouten er al grotendeels uitfiltert. En laat het wanneer je erg twijfelt lezen aan iemand die een passie heeft voor taal.
Of laat een blog check uitvoeren.
Je (nieuwe) klanten wachten vol smart op de verhalen bij jouw beelden! Laat ze niet langer wachten 🙂
Het verhaal achter mijn foto
Deze foto zegt jou niet zoveel; een jongetje met zijn moeder, ergens waar het warm is (aan de sandalen en korte broeken te zien)…
Mijn verhaal achter deze foto is die van een moment bevroren in de tijd: mijn zoon en ik, onverwachts op de foto gezet door zijn vader, mijn man.
De blik en de lach waarmee hij opkijkt naar mij raakt mij telkens weer heel diep. Als ik het me goed herinner, vertelde ik hem daar één van mijn verzonnen verhalen: over Romeinse soldaten die op avontuur waren, maar allemaal onverstaanbare Fransen tegenkwamen die het hen zo verdraaid moeilijk maakten om ook maar iets gedaan te krijgen. Zij wilden graag een mooie en vooral handige brug om water van A naar B te laten gaan.
Daarvoor hadden ze bedacht om een hele hoge brug, Pont du Gard, met allemaal bogen te bouwen, om het water overheen te laten stromen. De Fransosen snapten er niets van, die rare Romeinen; er liep toch gewoon water onderdoor?
Uiteindelijk kwam de brug er toch en was iedereen blij!
Een verhaal met grapjes, waar hij altijd graag op verder grapte :). Een dierbare herinnering om voor altijd te koesteren!
Welke verhalen kun jij aan je bezoekers vertellen, waardoor zij zich kunnen inleven in de foto?
0 reacties