Wat is een niche? Ik ga het je uitleggen aan de hand van een leuk voorbeeld 🙂
Je kent het wel: in het najaar is één van de eerste voorbodes van kouder weer de vertrekkende ganzen. In hun kenmerkende V-formatie vliegen ze gakkend en luid klapwiekend over de velden en steden.
Zij zijn ‘de Grote Massa’; deze ganzen doen precies wat ze altijd al deden en wat ze volgens overlevering ‘horen te doen’.
Geen verrassing, geen vernieuwend inzicht. Eigenlijk een beetje saai en totaal niet opvallend…
En stel je nu eens voor dat er één rebelse gans is, die ineens wegvliegt en daarmee de V-formatie van de Grote Massa verlaat. Deze ‘Rebel with a Cause’ heeft een doel: geheel op eigen wijze zijn pad volgen, zijn eigen ding doen, weg van de massa. Geen opgelegde regels maar zijn eigen kennis en passie vinden.
De V-formatie verdwijnt langzaam uit zicht. Maar dat valt je niet meer op!
Nee, jij kijkt vol verwondering en vragen naar die ene gans, die zo dapper de groep verlaat en zijn eigen pad volgt.
Hij valt op. Hij blijft je bij.
En je wordt nieuwsgierig naar hem: wat zijn zijn plannen? Waar gaat hij heen? En waarom verlaat hij daarvoor de groep?
Had deze Rebelse Rakker een Instagram-account gehad, dan was ik hem meteen gaan volgen 😉
Spoiler Alert: Wij hoeven, net als de rebelse gans, niet hetzelfde te doen als al die anderen in ons vakgebied!
Met een niche val je dus op: jij bent DE Connaisseur van een specifiek onderdeel van je vakgebied, of het is jouw meest Unieke Selling Point, of je meest vertederende karaktertrek, Om maar eens wat mogelijkheden voor niches te noemen.
Wat is een niche voor jouw bedrijf?
Wat betekent ‘niche’ precies?
Een niche is een super specifieke focus op iets wat jij doet, kunt, maakt of levert.
Je gaat dan weg van het brede, veel beconcurreerde bekende naar de verdieping binnen je vakgebied of kennisgebied.
Zo bepaal je een niche voor jouw bedrijf:
Om je niche te vinden, ga je eerst uit van dat brede concept waarbinnen je werkt:
Ben jij bijvoorbeeld een kapper, dan is ‘kapper’ het meest brede concept. Maar: daar knippen alle kappers hun klanten mee…om op te kunnen vallen naast al je concullega’s, ga je dieper kijken dan alleen ‘kapper zijn’.
Een voorbeeld van verdieping tot een niche:
- Kapper -> breed concept
- Zomerkapsels voor dames -> minder breed, meer niche
- Bohemian kapsels voor de zomer -> niche.
Iedere kapsalon knipt de krullen, lokken en stekels op grotendeels dezelfde manier, dat weet iedereen. Niets nieuws onder de droogkap dus.
Maar wanneer jij je blogs en social mediaberichten gaat richten op een stukje niche marketing, zoals Boho kapsels, dan ga je de aandacht trekken van een groep klanten die hier specifiek naar op zoek zijn.
En daarmee veel sneller tot een aankoop, of in dit geval het maken van een afspraak, geneigd zijn!
Natuurlijk knip je nog steeds de mooiste krullen en weten jouw kapsters als geen ander hoe ze de prachtigste kleuren in het haar moeten verven, maar met iets meer verdieping, een niche dus, bereik je ineens een heel andere, enthousiaste doelgroep 🙂
Niche marketing voor je bedrijfsblog
Drie voordelen, zoals ik ze zie, voor bloggen en social mediaposten met een niche:
- Kleine doelgroep
Ik weet het, dat klinkt niet direct als een voordeel. Maar dat is het wel!
Je richt je met je niche speciaal op die ene kleine groep mensen met die ene speciale vraag. En wanneer zij zich geholpen voelen, zullen ze sneller tot een aankoop overgaan 🙂 - Minder concurrentie
Een niche richt zich dus vooral op een kleinere groep zoekenden. En als je concurrenten hen niet ’to the rescue’ komen, dan jij zeker wel!
Omdat ze dus nergens anders precies vinden wat ze zoeken, komen ze bij jou uit. Top! - De grootste in je niche worden
Jouw ‘Star’ op de ‘Walk of Fame’ van je vakgebied: jij bent DE Connaisseur van je niche!
En ergens de grootste in zijn, betekent ook dat mensen er op durven vertrouwen dat jij het dan ‘wel goed zult doen’. En komen ze bij jou 🙂
Naast je spetterende websitepagina’s waarin exact verwoord staat wat jij doet en voor wie (je webteksten) heb je pagina’s nodig die dynamisch zijn, in constante beweging.
Een (bedrijfs)blog is een levendige tak van jouw website. Je webteksten (home, aanbod/diensten/producten/over mij/contact) zijn statisch; hierin pas je niet snel iets aan, hooguit wanneer er veranderingen in je bedrijfsvoering zijn of wanneer je dromen voor de toekomst anders zijn geworden bijvoorbeeld.
Een lekker actieve blog helpt allerlei mogelijke klanten jouw bedrijf online te vinden.
Door het slimme gebruik van goede zoektermen (zoekopdrachten die mensen intypen in de Google zoekbalk) kun je ze op jouw website laten terechtkomen.
Maar als jij alleen maar blogt over algemene kapperszaken, dan is er weinig animo: mensen hebben dit waarschijnlijk al 101 keer gelezen. Ze klikken weg voor ze je hebben leren kennen…als ze al op je webpagina in de zoekresultaten klikken.
Met een stukje niche marketing kun je deze zoekende mensen verrassen en helpen: jouw blogs gaan over de minder alledaagse onderwerpen waar zij belangstelling voor hebben, zoals een weelderig Boho kapsel voor hun vakantie naar Ibiza, bijvoorbeeld.
Grappig weetje over mij: Vorig jaar was ik naarstig op zoek naar een kapper in de buurt die mijn lange lokken in een weelderig Boho kapsel kon knutselen voor een themafeest!
Dat is wat een niche en niche marketing voor jouw bedrijf doen: er is minder concurrentie op deze (super) specifieke onderwerpen maar de mensen die er belangstelling voor hebben, zijn bijna zeker ook (meteen) je klanten!
Nog wat voorbeelden van niches
Denk dieper!
En maak je onderwerpen spits: scherp en op één klein detail gefocust.
Hovenier:
- Vaste planten -> breed
- Schaduwplanten -> minder breed, meer niche
- Inheemse planten voor de schaduwtuin -> niche
Fotograaf:
- Portretfotografie -> breed
- Portretfotografie op locatie -> minder breed, meer niche
- Portretfotografie met fantasy-elementen -> niche
Reisagent:
- Reis plannen -> breed
- Reizen over water -> minder breed, meer niche
- Eilandhoppen te voet -> niche
Jouw unieke bedrijf, jouw niche producten en diensten
Er is zoveel te vinden op het internet: alles is al eens gezegd, gedaan, geschreven en uitgevonden. Maar laat dat je niet tegenhouden! Want JIJ hebt dat allemaal nog niet gedaan 🙂
In de basis doen we allemaal hetzelfde in ons vakgebied, het grote verschil kunnen we maken in hoe we dit aanbieden en erover vertellen.
Doorspek het met jouw eigen unieke kijk op je bedrijf en geef je klanten een glimp van de toekomst wanneer ze jouw product of dienst hebben gebruikt.
Probeer voor jezelf te ontdekken waar jouw niche ligt en probeer daar eens mee te spelen.
Je bent nergens aan vastgeketend zodra je hebt gekozen voor een onderwerp als niche. Schrijf er eens wat blogs over, proef wat dat met jou en je visie doet en ontdek hoe bezoekers van je blog erop reageren.
Werkt het niet?
Helaas, dan kies je een andere niche!
Het is jouw bedrijf, jouw blog en jouw speciale, persoonlijke kennis, ervaring en visie. Eigenlijk ben je al een niche product: JIJ!
Hoe ga jij je niche gebruiken?
Heb je nog vragen over een niche, of wil je er eens over sparren? Neem contact op voor een gesprek! Ik kan je helpen naar jouw onderneming te kijken en mogelijkheden voor jouw niche te ontdekken.
Dit is een opgefriste blog, helemaal weer op to date voor 2024. Het origineel verscheen in 2020.
0 reacties