Zakelijke portfolio maken: toon klanten jouw unieke kijk op de wereld! En verover hen!

Een zakelijke portfolio maken, kan je als (creatieve) ondernemer zo ontzettend veel brengen! In zo’n portfolio laat jij jouw mooiste (beeld)materiaal zien waaruit jouw stijl, je missie en je visie blijken. En daar maken jouw Ideale Klanten keihard verbinding mee!

Waar moet je op letten? Wat zet je er allemaal op? En gebruik je alleen beeld of ook tekst? Klinkt overweldigend? Hoeft niet! Want het is jouw zakelijke portfolio en die is naast overtuigend voor je doelgroep ook nog eens ontzettend motiverend voor jezelf om te maken!

Wat is een portfolio?

Een portfolio is een showcase van jouw mooiste projecten. Beelden of tekst waaruit blijkt wat jij kunt, wat jouw unieke stijl is en hier laat jij dat aan je (potentiële) klanten zien.

Het is als het fotoalbum van je oma, waarin jouw (meest gênante) leukste babyfoto’s staan die ze aan iedereen laat zien, omdat ze zo trots op je is.
Hier mag je dus pronken: Flaunt what you’ve got!

Er is niets arrogants aan een mooie, sprekende portfolio; het is bijzonder inspirerend voor (nieuwe) klanten om een kijkje in jouw werk te kunnen nemen. Hierdoor zien of lezen ze of jij degene bent die hun verhaal het best kan tonen aan de wereld.

Zakelijk portfolio maken is als fotoalbum van je oma waar ze zo trots haar kleinkinderen in laat zien.

Wie maken een zakelijk portfolio?

Alle ondernemers die willen laten zien waar zij zo trots op zijn. Trots op een product of dienst voor hun klanten, waar ze hen ontzettend goed mee kunnen helpen.  In een portfolio kunnen die klanten goed bekijken of jullie die ‘Match Made in Heaven zijn’. En gaan ze dus makkelijker over tot een aankoop!

Bijvoorbeeld:

  • Fotografen laten in portfolio’s natuurlijk hun geschoten foto’s zien! Hiermee ziet jouw beoogde klant wat jouw unieke stijl is en heeft daar direct een klik mee…of juist niet. En dat is prima, want jij schift nu het koren van de kaf: jouw Ideale Klant voelt jouw stijl en wil daar meer van voelen!
  • Tekstschrijvers laten delen van hun in opdracht geschreven teksten zien, bijvoorbeeld door interessante quotes te plaatsen uit zo’n tekst. Jouw schrijfstijl is uniek voor jouw website, maar ook heel goed in de juiste ’tone-of-voice’ van je klanten. Dat laat je hier lezen!
  • Architecten showen projecten die ze al hebben afgerond of zelfs waar ze op dat moment nog mee bezig zijn. Zo’n proces wat nog gaande is, is altijd super leuk om te volgen; als meekijker gaan je volgers helemaal meeleven met de voortgang van het project. En daarna willen ze het zelf ook!
  • Schilders tonen hun vakmanschap van dichtbij zodat klanten hun precisiewerk kunnen bewonderen. Of laten juist prachtige of gedurfde kleuren bij projecten zien ter inspiratie voor anderen. Als jouw projecten en je stijl hen aanspreekt, zullen je portfolio-bezoekers zeker meer van je willen weten!
  • Webdesigners laten pagina’s zien die zij voor hun klanten gemaakt hebben, of onderdelen van projecten waar zij aan gewerkt hebben. Hieruit blijkt je vakmanschap, je creativiteit en je persoonlijkheid want er is echt een bepaalde stijl in al je webontwerpen terug te vinden!

Portfolio voor persoonlijke ontwikkeling

Een portfolio kan ook een verslag zijn van wat je allemaal al hebt geleerd, hoe je dat in praktijk hebt gebracht maar ook met alles wat je nog wilt leren om je beste zelf te worden!

In een dergelijk persoonlijk portfolio stel je doelen voor jezelf, die je SMART(I) verwoordt. Hiermee stel jij een inspirerend en vooral motiverend document samen terwijl je aan het leren bent.

Persoonlijke ontwikkeling is iets wat je altijd kunt blijven doen: dat kan zijn dat je iets nieuws voor je werk wilt leren, of juist dat je een hele omscholing wilt doen.

Door deze persoonlijke ontwikkeling bij te houden in je portfolio heb je een dynamisch verslag van je start, tijdens je ontwikkeling en hoe je het er uiteindelijk van af hebt gebracht. Jouw hele reis in kaart gebracht, prachtig.

Superveel motivatie dus!

Portfolio maken voor je persoonlijke ontwikkeling is heel motiverend

Wat zet je in een zakelijk portfolio?

Die voorbeelden uit (opgeleverde) opdrachten of ideeën waar jouw stijl, je missie en visie het best uit naar voren komen.
Je wilt je bezoekers jouw ziel en zaligheid voor je vak laten zien, jouw passie en ervaring overbrengen zodat zij helemaal enthousiast worden en geïnspireerd raken!

Je wilt je (nieuwe) klanten tonen wat jij voor hen kunt doen.

Jij bent die oma met het minialbum vol gênante vrolijke kinderfoto’s!

Fotografen, tekstschrijvers, webdesigners, huisschilders, tuinmannen, architecten, winkeleigenaren: iedereen heeft projecten om ter inspiratie in een portfolio te zetten!

PSST: Wil jij ook een portfolio maken maar vermeld ik je niet in mijn voorbeelden? Laat dan een reactie achter en dan brainstorm ik met je mee! Vind ik dan weer super inspirerend 🙂

Een aantal voorbeelden!

Fotografen:

  • De mooiste foto’s die hun stijl en visie op zijn best laten zien
  • Kleuradviezen en het resultaat ervan
  • Verschillende locaties en settings om hun creativiteit aan te tonen

Webdesigners:

  • Pagina’s in opdracht gemaakt
  • Onderdelen van projecten waar ze uitermate trots op zijn
  • Verrassende ontwerpen die niet veel gedaan worden.

     Hoveniers:

    • Ontworpen tuinen
    • Borderbeplanting in detail
    • Unieke bestrating

     Winkeleigenaren:

    • Mooie etalages met hun producten
    • Perfecte styling in de winkel
    • De gevel met naam en toenaam

    Zo maak je een zakelijk portfolio

    In een tijd van leven waarin de Wet van Aantrekkingskracht in vele vormen (succesvol) wordt toegepast, kun jij met je zakelijke portfolio je Ideale Klanten aantrekken.

    Want door die beelden en tekst te kiezen die het allerbeste jouw missie, visie en stijl weergeven, trek je die klanten aan die zich daar sterk tot aangetrokken voelen.

    Jouw stijl toont je persoonlijkheid, de reden waarom mensen een diepe klik met jou maken…of juist niet. En dat is ook goed! Scheelt een heleboel gedoe en frustratie wanneer potentiële klanten exact weten hoe jij werkt en wat jouw stijl is.

    jouw zakelijke portfolio maken: 3 vragen om jezelf te stellen

    Begin door eerst goed na te denken over wie jij bent als ‘vak-verslaafde’, hoe jij dat doorvoert in je werk en waarom je missie, visie en dromen zo belangrijk zijn.

     1 Wie ben jij?

    Jij houdt onwijs veel van je vak, weet er van alles en nog meer van en je geniet er ontzettend van om dat in detail aan je (potentiële) klanten te vertellen!

    • Wat zijn je belangrijkste ‘vak-verslaafde’ eigenschappen?
    • Waarmee gaat jouw Ideale Klant die felbegeerde klik met jou maken?
    • Wat zijn jouw USP’s (Unique Selling Points)?

    Tip: check meteen je ‘over mij’ pagina! Klopt het nog met je huidige wensen voor je uitstraling?

    2 Hoe toon je dat in je werk?

    Iedereen heeft een eigen stijl. Want iedereen is uniek! Om te laten zien wie jij bent als vakman of-vrouw en wat jouw persoonlijke stijl is, kijk je naar overeenkomsten in opdrachten waar jij super gelukkig van wordt.

    Dat is jouw stijl, dat is waar jij op ‘aan’ gaat en daar zul je de meeste energie op uitstralen.

    • Is er een vast element wat automatisch altijd weer naar voren komt in jouw opdrachten?
    • Val je vaak terug op een vast patroon om dingen te maken waar je klanten (net als jij) megablij van worden?

    Grote kans dat hier jouw unieke stijl in te vinden is! Dit is hoe jij dat toont in je werk.

    3 Wat zijn jouw missie, je visie en je dromen voor de toekomst?

    Hoe zie jij jezelf als ondernemer-met-een-passie over X-aantal jaren? Wat is jouw ideale toekomstdroom en hoe kom je daar?

    Dit klinkt mogelijk niet als een onderdeel voor je portfolio maar dat mag het wel zijn, want het gaat over de kern van wie jij bent. Persoonlijk en als ondernemer.

    Je doet wat je doet met een verdraaid goede reden, al zeg je het zelf!

    Het maakt je uniek en mensen met gelijke overtuigingen en gevoelens maken bijna onbewust de verbinding dan al met je.

    zakelijke portfolio maken vol positieve energie

    Verzamel je (beeld)materiaal voor je portfolio

    Aan de hand van bovenstaande drie vragen heb je een beter beeld gekregen waar je op kunt letten om je portfolio foto’s en ander materiaal te verzamelen. Vooral als je heel veel verschillende soorten opdrachten hebt gedaan, is het handig om zicht te krijgen op het soort opdrachten dat je GRAAG wilt krijgen.

    Hier is de Wet van Aantrekkingskracht dus weer: wanneer jij precies weet waar jij superblij van wordt, wat jou de meeste positieve energie oplevert en waar jij dansend voor naar je werk gaat…dan straal je dat onbewust uit!

    • Dus kies nu die foto’s voor je portfolio waar jij superblij van wordt en meer van wilt maken.
    • Kies die teksten waar je een gekke blije kriebel in je buik van krijgt omdat jij dat hebt geschreven.

    Kies alle foto’s, video’s, teksten en prototypes uit waar jij zo onwijs trots op bent. Pronk, toon en win de harten van je Ideale Klanten die jou nog meer van dit soort geweldig motiverende en inspirerende opdrachten geven.

    Want zij willen ook die positieve energie van jou ervaren. Geef ze die, op een dienblaadje dat ‘Portfolio’ heet!

    Succes en weet: er zijn geen regels wanneer het om jouw passie draait!

    Workshop zakelijk leren bloggen bij De Beschrijfster
    Naar de blogpagina

    0 reacties

    Een reactie versturen

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.