Met een blog content plan heb jij de beste start voor het maken van een sterk blog platform!

Je blog content plan is de stap voordat je je content kalender invult: het zijn alle ideeën, ondergebracht in toepasselijke categorieën, waarmee jij je producten, diensten en expertise kunt tonen aan je doelgroep. Klinkt goed, toch?

In het online aanwezig zijn, is maar weinig wat je van jezelf laat zien echt van jou: de social mediakanalen staan jou toe om content op hun platform te delen, maar het is niet jouw platform. Zij kunnen er eigenlijk alles mee doen wat ze willen, of dat nu goed voor jou is of niet…

Je website met blog, dat is jouw platform! Alles wat je hierop plaatst, is van jou en blijft van jou. Tijd dus om dit mooie platform zo efficiënt mogelijk in te gaan zetten! Om te beginnen door je blog content te gaan plannen.

 Wat is een blog content plan?

Het is het plan achter het invullen van je content kalender. Eerst heb je doelen nodig en vaste categorieën waarbinnen al jouw content ‘moet’ vallen, zodat jij het beste uit je blogartikelen kunt halen (i.e. het bereiken van die gestelde doelen).

In het blog content plan staan alle ideeën die jij bedenkt om je categorieën mee te vullen, met inachtneming van data en gebeurtenissen die al vaststaan. En van hieruit kun je ze overnemen in je content kalender. Lekker overzichtelijk!

Jouw blog is het platform voor jouw onderneming

 De stappen

1. Je doelen bepalen om het beste uit je blog content te halen

Wat wil je dat een lezer uit jouw blogartikel leert? Hou het bij 1 doel per blogartikel.
Wat wil je dat hij of zij gaat doen richting jou naar aanleiding van het lezen van dat artikel? Je CTA is die actie richting jou die jij wilt dat je lezer gaat doen

Voorbeelden:

  • Kennis delen zodat je lezer iets nieuws kan leren
  • Informeren over (nieuwe) producten of diensten
  • Inspireren (voor nieuwe mogelijkheden met jouw producten of diensten)

2. Categorieën zijn de kaders waarbinnen jouw content een doel dient

Bepaal voor jezelf welke content categorieën het beste bij jouw onderneming passen.
Kies er 3- 5, dan heb je een mooie verdeling van onderwerpen en je houdt het overzichtelijk.

 Voorbeelden:

  • Een website over sportartikelen kan als categorieën kiezen voor productinnovatie, nieuwe sporthypes op YouTube, dieet, evenementen.
  • Een website over hobbyartikelen kan kiezen voor categorieën als nieuwe producten, tutorials, klant creaties (werkt super voor verbinding maken!), eigen ontwerpen.

3. Brainstorm tijd! Ideeën bedenken onder al je categorieën

Tijd voor creatieve uitspattingen! Bedenk per categorie zoveel mogelijk onderwerpen voor blogartikelen. Eventueel kun je ze daarna groeperen om bijvoorbeeld een serie te maken.

Het nut van de voorgaande twee stappen is dat je nu weet binnen welke kaders jouw ideeën een doel kunnen dienen voor jouw onderneming.

Tip: Boost je creativiteit!

4. Schema’s in bullet points maken

Wat kun je over je ideeën schrijven zodat je het gestelde doel per blogartikel kunt bereiken?
Maak een schema in bullet points om het voorlopige verloop van je blogartikel te beoordelen op doelstelling. Leert je lezer wat jij hem of haar wilt leren? Welke actie richting jou wil je dat ze doen?

5. Verdeel & heers: je content kalender invullen

Met die hele lijst aan categorieën, ideeën en doelen ga je nu een verdeling maken. Dit doe je op basis van het aantal keren per week/maand dat je een blog wilt posten. Bepaal ook de lengte per blogartikel: is elke blog een longread of heb je er ook een paar snelle lezers tussen?
Verdeel ze gelijkmatig en logisch.

Je content kalender is je visuele overzicht van al je plannen, waar ik in dit blogartikel & ook in deze meer over schrijf!

Pin blog content plan in 5 stappen

 Een voorbeeld van een blog content plan in Excel

Voor dit voorbeeld gebruik ik het programma wat zich er misschien wel voor iedereen het makkelijkst voor leent: Excel.

Ik neem een tabblad per categorie, zodat alle ideeën netjes en overzichtelijk blijven.

Kolom 1: alle ideeën onder elkaar
Kolom 2: het doel (+ CTA) per blogartikel
Kolom 3: datum voor publicatie
Kolom 4: thema of focus periode *

 Notitie *: ik werk zelf met focusmaanden.
Dat betekent dat ik per maand een categorie heb waar ik alle blogs op vaste dagen over schrijf.
Loopt er in die maand ook een actie, feestdag of lancering, dan krijgt dat zijn eigen blogartikel extra in die week. Zo hou ik vaste dagen voor vaste (focus)content maar ben ik ook flexibel genoeg om over andere onderwerpen te bloggen.

 Tijd om te oefenen met je blog content plan!

Even kort samengevat:
Met een blog content plan kun jij dus de beste start maken om van jouw blog platform een super waardevolle en interactieve omgeving te maken! 
Het blog content plan geeft je handvaten over het soort onderwerpen wat je kunt gebruiken voor je blog, zodat je je doelen kunt bereiken en niet per ongeluk een fantastisch blogartikel schrijft over wijnmakers in Bourgogne terwijl jouw website over tuinaanleg gaat. Het geeft je dus focus en richting.

Dit soort plannen is nooit in één keer helemaal goed: je moet er altijd aan blijven ’tweaken’ om het zo efficiënt en handig mogelijk te maken. 
Het allerbelangrijkste is dat het je zicht op je toekomstige blogwerkzaamheden geeft, waardoor jij je beter kunt voorbereiden en zo steeds meer kunt groeien tot de ‘go to’ expert in jouw vakgebied.

Plan een content sessie om ideeën op te doen voor online content

Beschrijfselen: inspiratie in je mailbox

* indicates required
Succes!

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geverifieerd door MonsterInsights