Verhalen vertellen vanuit het hart van je onderneming: dat is storytelling! Met die verhalen wordt jouw onderneming een persoonlijk, vertrouwd merk. Mensen (jouw doelgroep!) herkennen zich in jouw verhalen en daarom willen ze zich met jou verbinden. Ze willen meer van jou weten, meer van jou leren en meer met jou delen. Met storytelling, verhalen vertellen dus, open jij de deur naar het hart van je onderneming…en nodig je iedereen uit om daar met jou te verbinden!
VERHALEN VERTELLEN: LEREN VAN ANDERMANS ERVARING
Mensen vertellen en delen verhalen al zolang als we er zijn.
Door de grommende verhalen en verbeeldende grottekeningen van de holbewoners die op jacht waren geweest, konden zij die veilig thuisbleven leren door te luisteren naar die verhalen. Ze leerden over het leven, de jacht, de wereld buiten hun veilige grotten. Dankzij die verhalen konden zij overleven en evolueren.
Fast forward tot het heden: de verhalen die wij nu verzamelen, vertellen en delen verschillen niet zoveel van de verhalen van de grotbewoners. Door te luisteren naar de verhalen die anderen ons vertellen, leren we over zaken, plaatsen, gebeurtenissen en ervaringen die we zelf (nog) nooit hebben ervaren.
We leren door te luisteren.
HOE GEBRUIK JIJ STORYTELLING?
Jij bent je bedrijf begonnen omdat je ergens in gelooft, ergens een diepe passie voor hebt en iets belangrijks hebt geleerd (te doen). Dit wil je doorgeven aan anderen die het nog niet weten: jij wilt jouw passie en ervaringen delen met je doelgroep zodat zij daarvan kunnen leren.
En dat is een prachtig vooruitzicht: je hebt de kans om een echte, diepe verbinding op te bouwen met anderen!
Maar hoe doe je dat? Welke verhalen vertel je om de kern van je bedrijf over te brengen op je doelgroep? Welke verhalen dragen echt bij aan het Grote Verhaal? En hoe en waar vind je ze?
Hoe open je de deur naar het hart van je onderneming?
Beschrijf je basisverhaal
Waarom doe je wat je doet, wat zijn je dromen en wensen voor de toekomst? Wat heeft jouw leven doen veranderen tot waar je nu bent?
Benoem de hobbels en bobbels in je weg, laat zien dat het niet allemaal van een leien dakje is gegaan: maak het echt en breng de emoties die jij voelde over!
Zoek en vind de verhalen in en rond je onderneming
Wanneer je het basisverhaal, het Manuscript waar alles op gebouwd wordt, hebt geschreven, is het tijd om verder te kijken.
Welke verhalen spelen er in en rond je onderneming? Welke verhalen ondersteunen jouw basisverhaal?
Dit zijn de verhalen die je wilt vinden en delen!
Leer mensen met een frisse blik kijken of een andere zienswijze ontdekken
Laat hen via jouw verhalen zien wat er kan veranderen en hoe jouw product of dienst daarbij helpt.
Er is weinig wat zo sterk werkt als een eerlijk verhaal over verandering of ontdekking. Dat verhaal zet mensen aan tot een verandering in hun eigen denkwijzen. Help ze om jouw visie te leren zien.
Alle verhalen vertellen
Deel ze op al je verschillende media (online en offline), zodat het basisverhaal van je onderneming zo breed mogelijk verspreid wordt. Zorg ervoor dat mensen jouw merk leren herkennen.
Wees creatief en kijk ook echt verder dan alleen de geschreven verhalen: hoe kun je ze origineel vertellen en uitbeelden?
Verhalen vertellen: een voorbeeld!
Jij bent de eigenaresse van een woonwinkel. Dan heb je ongetwijfeld een unieke kijk op styling en interieur. Jouw passie voor je woonideeën hebben je droom om een eigen winkel te openen, geïnspireerd.
Hoe vertel je dan jouw verhaal?
Begin bij je ‘waarom’: waarom ben jij gepassioneerd in woonstyling? Wat is jouw Grote Droom voor de toekomst waar jouw klanten plezier van zullen hebben? Welke obstakels heb jij ‘along the way’ overwonnen om je droom waar te maken?
Zoek de verhalen in en rond je onderneming
Interview je leveranciers: wie zijn zij en waarom doen zij wat ze doen? Hoe hebben jullie elkaar gevonden? Wat voor speciaals brengen jullie samen naar jouw klanten?
En die klanten: hoe gebruiken zij jouw artikelen? Waarom kiezen zij voor jouw woonwinkel? Welke andere kijk op jouw producten of diensten kunnen zij geven?
Dit zijn allemaal verhalen, groot en klein, waarmee jij van je onderneming een persoonlijk, verbindend merk kunt maken!
Het zijn unieke verhalen met persoonlijke achtergronden en dromen. En zelfs al heeft een andere woonwinkel dezelfde leverancier, de samenwerking die jij met hem of haar hebt, is jouw verhaal.
En jouw verhaal is altijd uniek.
Verhalen zijn overal, ook in kleine ondernemingen!
Iedereen kent de verhalen over het leven van Steve Jobs en de obstakels die hij heeft overwonnen…maar echt, het zijn niet alleen de verhalen van enorm succesvolle mensen die het waard zijn om te delen!
Juist niet, denk ik, want laten we eerlijk zijn: zo groot en succesvol worden als Steve Jobs was, is niet voor het grootste deel van de bevolking weggelegd.
En misschien is dat ook wel niet jouw droomdoel; succes is voor iedereen een ander eindpunt.
Het Grote Inzicht is, dat alle verhalen ertoe doen!
Het belangrijkste is dat jij jouw droom voor de toekomst vertelt en deelt, eerlijk en open durft te zijn en anders dan al die anderen durft te zijn.
Daarmee maak je jouw bedrijf echt en inspirerend voor jouw Ideale Klant.
Zo zetten verhalen de deur naar het hart van je onderneming open!
Storytelling (de verhalen vertellen) opent de deuren naar het hart van je onderneming: nodig je Ideale Klant uit om binnen te komen!
Laat hem of haar meegenieten van jouw passie, jouw waarden en dromen voor een betere toekomst. Neem die klant mee op reis door het avontuur van jouw ondernemingsleven en je klant kan met jou meegroeien.
Leer jouw klant welke problemen jij hebt leren oplossen en hoe. Wees de Mentor (Wax on, wax off: wie kent de referentie?!).
Verhalen emotioneren en zetten aan tot actie. Hoe mooi is het wanneer jouw dromen voor een betere of andere toekomst anderen helpen om dat ook te kunnen bereiken of nastreven?
Ik geloof in die kracht van storytelling, van verhalen vertellen: samen worden we sterker door het delen van en luisteren naar elkaars ervaringen.
Zo kunnen we groeien, overleven en evolueren. Als mens en als ondernemer.
0 reacties