Bestaat de ideale lengte voor een blogpost eigenlijk wel?

Met hoeveel woorden heb je de ideale lengte voor een blogpost te pakken? Geen idee!
Het hangt volledig af van wat jij in die blogpost wilt vertellen.
Ben je een specifieke vraag tegengekomen, waar jij een daadkrachtig antwoord op hebt? Dan hoef je echt geen epistel van 1500 woorden te schrijven om dat antwoord over te brengen aan je behoeftige doelgroep.

Yoast en Hubspot zeggen dat je het beste tot wel 3000 woorden per blogpost moet schrijven, wil je een kans maken om te ranken. En ja, door te ranken wordt je blogpost (eerder) gevonden en gelezen. Moet iedere ondernemer die wil bloggen dan elke keer een kleine roman uit zijn of haar digitale pen persen?

Nee.

Gebruik zoveel woorden als jij nodig hebt

Er valt ook heel veel te zeggen voor een ‘quick-read’, vind ik: wanneer je op een bepaalde, specifieke vraag een (snel) antwoord zoekt dan wil je over het algemeen niet een tekst van 3000 woorden doorworstelen op zoek naar die drie zinnen die jouw antwoord bevatten.

Aan de andere kant leer je natuurlijk wel heel veel tijdens het lezen van zo’n uitgebreid artikel en extra kennis is altijd goed! Lekker tegenstrijdig dus.

Mijns inziens schrijf je een blog zo lang als nodig is om die ene vraag te beantwoorden waarover je schrijft. Punt.

Voor je Cornerstone content ga je echt uitpakken met 2000 of meer woorden, ook weer afhankelijk wat je te vertellen hebt. Een lekkere vlotte, kortere blogpost tussendoor is ook fijn, voor jou als schrijver en voor je lezer.

Het allerbelangrijkste bij de ideale lengte voor een blogpost: kwaliteit en gebruikersvriendelijkheid moeten altijd voorop staan!

Dus:

  • Geef je lezer waardevolle informatie, zodat ze niet het gevoel hebben dat ze hun tijd bij jou verdoen.
  • Ga niet wollig en overmatig uitgebreid schrijven om maar op een hogere woordcount te komen. Blijf bij je kern en als je die kort en krachtig kunt beschrijven: Good for you!
  • Bedenk eerlijk voor jezelf: zou ik deze blogpost willen lezen? Nee? Verbeter waar nodig!

Voordelen van verschillende lengtes van een blogartikel

Een korte blogpost (tot 750 woorden)

Deze kun je redelijk snel schrijven. Wanneer je nog maar net begint met (zakelijk) bloggen, is de korte blogpost een prima plek om te starten! Het is overzichtelijk qua kern, aantal woorden en afbeeldingen en omdat je hem redelijk snel klaar hebt, heb je ook snel dat fijne gevoel dat het je gelukt is!

Zo’n kort artikel leest ook lekker vlot; je lezer haalt er het antwoord op de vraag uit en kan weer verder.

Zorg voor goede interne links in je tekst en nodig op die manier je lezer uit om nog meer (korte) blogs van je te lezen. Heb je al een Cornerstone artikel? Link je kortere blogpost daar absoluut naartoe!

De enige ideale lengte voor een blogpost is het minimum aantal van 300 woorden

Yoast helpt je met een goede SEO check!

Belangrijk: de ideale lengte voor een blogpost hangt af van je onderwerp en de zoekvraag maar je tekst moet in ieder geval 300 woorden tellen. Met minder woorden kunnen de search engines niet voldoende goed inschatten waar jouw tekst over gaat en of het de zoekvraag beantwoord. En wordt je tekst dus ook niet meegenomen in de zoekresultaten…

Een middellange tekst (tot 1500 woorden)

Dit geeft je de mogelijkheid om je onderwerp beter uit te diepen, om er meer over te vertellen en zo je lezer nog meer waardevolle informatie te geven.

Het kost meer tijd om te lezen, dus zorg ervoor dat het absoluut de moeite waard is!

Let goed op je rode draad (de kern) van je verhaal en schrap onderwerpen die er niet in horen.

Dit is een ideale lengte voor een blogpost om al echt aan het werk te gaan met koppen, lijstjes, synoniemen en afbeeldingen om je tekst ten eerste goed leesbaar te maken, en ten tweede om je zoektermen er zo natuurlijk mogelijk in te verwerken.

In deze langere tekst gebruik je automatisch meer relevante zoekwoorden waar je niet precies op geoptimaliseerd hebt, maar waar je doelgroep wel op zoekt. Zo heb je dus meer kans om zoekende klanten op jouw website te laten landen.

Het schrijven van een middellange tekst is een goede oefening voor je je echt gaat wagen aan die Cornerstone blogpost!

Cornerstone Content (2000+ woorden)

Dit zijn de posts waar je blog op draait, de kern van je kennis en alles wat je doelgroep van jou kan leren. Hier ga jij echt even goed voor zitten om uit te denken en te schrijven! Een strakke planning is hier dan ook geen overbodige luxe.

Je lezer heeft meer leestijd nodig voor deze blogpost maar krijgt dan ook het neusje van jouw kennis-zalm kant en klaar opgediend! Een inhoudsopgave aan de start van je blogtekst kan de scanbaarheid van je tekst helpen, zodat je lezer snel kan zien waar hij zijn informatie kan vinden.

De grootste voordelen van een lange tekst als je Cornerstone blogpost zijn natuurlijk:

  • Je kunt vaker je focus zoekterm inzetten
  • Veel meer ruimte om ook synoniemen hiervan te gebruiken
  • Meer afbeeldingen die je kunt optimaliseren voor je focus zoekterm
  • Je bouwt er ontzettend veel vertrouwen mee op!

Je Cornerstone content kun je zien als de top van een organogram: alle andere afdelingen zijn eraan gekoppeld en verwijzen terug naar die top.

Of zie het als een mindmap, waarbij je focus zoekterm het centrum is.
De eerste ring met vertakkingen zijn de onderdelen die jij in je Cornerstone hebt beschreven. Vanuit die onderdelen kun je nog meer, kleinere blogartikelen schrijven die je allemaal linkt (interne links) aan je Cornerstone content. Zo krijgt je Cornerstone blog alle aandacht en vindbaarheid die hij verdient!

Makkelijk je woorden en/of karakters tellen? Kopieer ze naar Woordentellen.com!

Jouw eigen ideale lengte voor een blogpost bereik je door een strakke planning voor het schrijven aan te houden

Simpel voorbeeld van een strakke planning die je aan kunt houden om je langere blogposts te schrijven.

De ideale lengte van een blogpost bestaat…NIET

Dat is mijn statement. Als tekstschrijver EN als bloglezer.

Voor alle teksten die ik schrijf, bedenk ik eerst wat precies het onderwerp is waar ik in die blogpost over ga schrijven. Daarna ga ik bedenken welke onderdelen daar echt bij horen en dus beschreven mogen worden in de tekst. Zo vallen eigenlijk automatisch al de onderdelen weg die er niets in te zoeken hebben: overzichtelijkheid en een heldere kern.

Ook bedenk ik vooraf bij elke blogpost wat de weg van A tot Z is voor mijn lezer: met welke vraag (A) beginnen ze en wat is mijn antwoord daarop (Z)?
Wanneer ik mijn blogpost nalees dan ga ik altijd uit van die startvraag en beoordeel ik of ik het antwoord daarop heb gegeven aan het einde van de tekst.

Het aantal woorden dat ik gebruikt heb om de vraag op mijn manier te beantwoorden, is dus niet het belangrijkste. Het belangrijkste is dat ik de vraag heb beantwoord met alle informatie die ik daarover wil en kan geven.

De ideale lengte van een blogpost bestaat dus niet echt, want

  • het hangt sterk af van de vraag die je erin beantwoord.
  • hoeveel informatie je in die blogpost wilt delen.
  • soms heb je meer dan 2000 woorden nodig om je hulpzoekende doelgroep te kunnen helpen en andere keren kun je dat in 700 woorden.

Meer blog inspiratie!

Waar blog je over voor je bedrijf?

Waar blog je over voor je bedrijf? Het klinkt zo simpel maar het is zo moeilijk! Met een aantal punten kom je tot goede ideeën.

Een zakelijke blog beginnen in 13 simpele stappen

Wil jij ook graag je onderneming online actief houden? Een zakelijk blog beginnen kan ook voor jou dé oplossing zijn! 

In 5 stappen een content kalender opzetten

Met het opzetten van een content kalender creëer je overzicht voor je onderneming! Daarmee is in één oogopslag al je geplande content zichtbaar.

maak een afspraak
Workshop zakelijk leren bloggen bij De Beschrijfster
Naar de blogpagina

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.