Je over mij-pagina: de meest verwarrende pagina ooit?!

Wat is het precies, je over mij-pagina? Het is de pagina op je website waar jij mag vertellen wie je bent als ondernemer en als persoon, waar jij supergoed in bent en hoe jij je klanten fantastisch gaat verlossen van hun problemen. Het is jouw visitekaartje, je elevator pitch en het kleine, intieme kijkje in jouw leven.
Simpel toch?! Maar als dat niet zo is: lees dan verder!

Maar: gaat de over mij nu over mij of over jou?

De Grote Verwarring begint vaak bij deze lastige ‘regel’:
“Je over mij-pagina gaat niet over jou, maar over je klant.”

Huh? Het is toch jouw bedrijf, opgebouwd vanuit jouw persoonlijkheid? Klopt!
Maar een bedrijf kan niet levensvatbaar zijn als er geen afname is. Je hebt klanten nodig om geld te verdienen, om van te kunnen leven. En jouw bedrijf heeft iets wat die klanten nodig hebben, daarom ben je voor jezelf begonnen. Toch?!

Om je eigen leven te verbeteren tot jouw droomleven, waarin jij je geld verdient op de manier waar jij het meest blij van wordt. Een ideaal toekomstbeeld!

 

Zo schrijf je een over mij-pagina

Een beetje over mij!

Je over mij-pagina gaat over jou:
jij bent degene die de dienst aanbiedt of het product verkoopt, waarmee je het leven van jouw Ideale Klant verbetert.

Het gaat over de redenen waarom jij doet wat je doet, hoe je deze reis bent begonnen en tot waar je al bent gekomen en hoe jouw reis jouw Ideale Klant gaat helpen. Want jij hebt iets gevonden of geleerd waar jij heel veel baat bij had en dat wil je dolgraag doorgeven aan anderen die het ook nodig hebben!

Jij bent de Mentor die hen helpt.

Om over die reis te vertellen geef je relevante informatie over jezelf op je over mij-pagina, waardoor je Ideale Klant weet dat hij of zij bij jou moet zijn om een bepaald pijnpunt weg te nemen.

Want het uiteindelijke doel is natuurlijk dat ze jou inhuren of iets van je afnemen!

Over mij-pagina: breng de emoties over naar je bezoeker.

Daarom heb jij ook een sterke over mij-pagina nodig!

Het is je visitekaartje, je virtuele pitch met een klant die je (nog) niet kent.
Hier kun jij exact vertellen wie jij bent, waarom je doet wat je doet en hoe jouw klanten daar profijt van hebben.

Deze laagdrempelige kennismaking zorgt ervoor dat iedere bezoeker jou een beetje kan leren kennen, zonder meteen een contactformulier in te vullen en zonder het gevoel te hebben al een verplichting met jou aan te moeten gaan.

Het is ook dé pagina waar je jezelf op je allerbest mag presenteren! Hier draait alles om het unieke van jouw persoonlijke kwaliteiten in je vakgebied. Verkoop jezelf!

Je aanbod heb je al elders staan, op je homepagina en/of je diensten- of productenpagina; hoe jij je klanten op jouw eigen manier helpt met je diensten of producten leg je uit op je over mij-pagina.

Maak het een avontuur om te lezen!

Mensen onthouden verhalen beter dan droge feiten en saaie opsommingen: schrijf dus echt jouw verhaal!
Er zijn redenen waarom jij bent wie je bent, doet wat je doet, kunt wat jij kunt. Deel dit in een mooi verhaal, waarin je je bezoeker meeneemt op een stukje van jouw reis. Breng de emoties over die jij voelt bij je bedrijf. Neem ze echt mee op avontuur.

Houd altijd voor ogen wie jouw doelgroep is: wie zijn de mensen die jij wilt helpen met je producten of diensten.
Stel je voor dat je een echt gesprek met iemand voert en vertel in geuren en kleuren over jezelf en je bedrijf: wees trots, het mag!

Maak het leesbaar

En blijf liefst zoveel mogelijk weg van vakjargon en moeilijke woorden!
Jouw Ideale Klant is niet een collega die de bewoordingen kent van het vak, maar iemand die jou juist nodig heeft om de taken te doen waar jij goed in bent. Hij of zij kent het vakjargon vaak niet (goed), zorg er dus voor dat je bezoeker zich niet dom voelt, maar verwelkom hem of haar met goed leesbare teksten!

Goed leesbaar kun je bereiken door:

  • Een lossere manier van schrijven, dus geen zakelijk jargon maar woorden die bijna iedereen wel snapt.
  • Door een vormgeving te gebruiken die speelser is: geen lange lappen tekst in hetzelfde lettertype en grootte, maar wissel het af; gebruik ook witruimtes om de tekst op te breken en afbeeldingen om het visueel aantrekkelijker te maken.
  • Gebruik duidelijke koppen, zodat je tekst makkelijk te overzien is.
  • Lijstjes van steekwoorden en bullet points maken opsommingen prettiger leesbaar.

In 5 stappen naar een goed over mij-verhaal

Er zijn een aantal stappen die je kunt volgen om een goede over mij-pagina op te stellen. Ik breng ze voor je terug naar vijf, want dat is lekker overzichtelijk. Het zijn de basisonderdelen die je in je ‘over mij’ beschrijft; gebruik ze en vul ze aan waar jij dat nodig of leuk vindt. Het is tenslotte JOUW over mij-pagina!

De 5 basisstappen:

1. Wie help je?

Wie is jouw beoogde doelgroep? Wie is jouw droomklant?
Wees specifiek en open bijvoorbeeld met het grootste pijnpunt wat jij kunt oplossen.

2. Hoe help je?

Hoe los jij het pijnpunt op?
Wat is jouw unieke kenmerk, waarom jouw droomklant voor jou het beste kan kiezen? Hoe ben jij anders dan alle anderen in jouw vakgebied?
Verkoop jezelf met de waarheid: er zijn speciale redenen waarom jij doet wat je doet!

3. Wat is jouw verhaal?

Welk keerpunt is er in jouw leven geweest om tot hier te komen? Wat waren de obstakels, de successen, de droom?
Wat is je toekomstdroom?

4. Wat heb je al bereikt?

Hier kun je jezelf het podium geven: link naar je beste blogposts, deel reviews van klanten, show foto’s van jouw bestsellers. Laat zien wat je allemaal al hebt gedaan, zodat je bezoekers zien dat jij serieus bent.

5. Geef de volgende stap aan.

Wat wil je dat de bezoeker nu gaat doen, na of tijdens het lezen van je over mij-pagina?
Dit kan letterlijk van alles zijn, maar geef het extreem helder aan en maak het zo makkelijk mogelijk uitvoerbaar!
Dit noemen we de CTA (Call To Action), een knop of een link om de bezoeker naar een volgend onderdeel van je website te sturen.
Bijvoorbeeld je beste blogpost lezen of het contactformulier invullen.

Deze onderdelen kun je aanvullen met eigenlijk alles wat jij leuk en relevant vindt, bijvoorbeeld gekke feiten en weetjes over jou persoonlijk. Vergeet niet, deze hele pagina is ervoor bedoeld om jouw potentiële klant kennis te laten maken met jou en je bedrijf: geef relevante informatie en maak het opvallend, zodat het onthouden wordt.

Hoe schrijf je je over mij-pagina?

Hoe verwerk je bovenstaande stappen tot een lekker leesbaar en pakkend over mij-verhaal?

Er zijn altijd meerdere mogelijkheden, zelfs op basis van dezelfde gegevens. Begin met alles op te schrijven wat in je opkomt, alles wat je denkt te willen vertellen over jezelf en je bedrijf. Jij bent de enige die het nu leest dus leef je uit en schrijf voluit.

Daarna pak je de stappen erbij. Verdeel alles wat je hebt opgeschreven onder die stappen. Nu heb je al een goede basis voor je over mij-verhaal.

Vanaf hier is het schaven, verbeteren en aanpassen tot het echt helemaal jouw verhaal is!

Door eerst alles op te schrijven en daarna onder te verdelen in de bovengenoemde stappen, schrap je al onnodige en dubbele inhoud. Blijf schrappen en schaven tot je per stap een korte alinea hebt geschreven die precies dat vertelt wat jij wilt vertellen.

TIP:

Lees vooral de over mij-pagina’s van personen en bedrijven die jij zelf erg interessant vindt! Kijk hoe hun over mij/ons eruit ziet, wat er precies in staat, wat jij als (potentiële) klant aan hen hebt en leer daarvan.

Mijn over mij-verhaal vind je hier.
Dit is een van de mogelijkheden om je verhaal op te schrijven. Ik had nog vele verschillende andere varianten kunnen schrijven, maar deze is het (voor nu) geworden!

Vertel het prachtige verhaal van jouw onderneming!

Er zijn geen regels of wetten die je kunt overtreden bij het schrijven van je over mij-pagina!
Op internet zijn heel veel handvaten en zogenaamde ‘best practices’ te vinden. Haal daaruit wat bij jou past, probeer het eens op verschillende manieren. Herschrijven kan altijd!

Op Pinterest is heel veel aanvullende inspiratie te vinden, zeker de moeite van een zoekactie waard.

Jouw over mij-pagina gaat over JOU en JOUW BEDRIJF.

Met jouw bedrijf bied jij een product of dienst aan waar jouw Ideale Klant heel veel aan heeft. Maar zonder jou is er geen bedrijf, geen product, geen dienst om aan te bieden. Daarom gaat je over mij-pagina toch echt over jou. En over wat jij voor geweldigs kunt doen voor je Ideale Klant.

Het is een samenspel, want het een kan niet zonder het ander.

Je over mij-pagina gaat over jou. En over wat jij voor je klant kunt doen.

Hulp nodig bij het Beschrijven?

Ben jij toe aan een (nieuw) over mij-verhaal en kom je er zelf niet uit? 

Neem contact met mij op als je een (virtuele) kop koffie of thee met mij wilt drinken, terwijl we sparren over jouw wensen en mijn mogelijkheden.

Ik kijk ernaar uit om jouw verhaal te lezen!

Succes!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geverifieerd door MonsterInsights